|
|
|
|---|---|
|
undrar om nån vet vad detta kan bero på,har en bmw 518 den fungerar normalt vid normal körning men ett fenomen uppatår så fort jag hamnar i köbildning vilket hände igår när jag skulle hämta sonen i stockholm.Kön gick i snigel fart framåt och helt när man stod i kön o la in 1ans växeln så började det rycka så in i h.....e jag fick köra åt sidan efter någa försök att ta mig fram i kön då det var samma visa hela tiden,fick vänta där till kl19 då köerna försvunnit tog ca 2 timmar startade bilen och den fungerade ok hem,hade exakt samma strul i juni då jag var ner till sweden rock festival och hamnade i bilköerna där samma ryckande trodde motorn skulle haverera.Som sagt detta verkar uppstå så fort man hamnar i köbildning och får använda kopplingen ofta. trodde först på bromsarna men har haft isär dom ett par ggr och dom varkar fungera ok alltså inga anliggande bromsrar,växlarna går i normalt men tänkte kan det vara kopplingscylindern som jävlas eller nån som haft liknande problem som kan råda bot på detta. /jonte joppe | |
|
Hade liknande på min 518 e28. På den var det någon packbox mellan växellåda/motor som var dålig och släppte igenom olja. Det märktes bara när man stog länge med kopplingen nertramapd, det läckte in olja på lamellerna och då fick man lite lustigt kopplingsbeteende. OBS, jag ordnade aldrig detta men fick det förklarat så av en bilmek jag beskrev felet för. __ BMW - When you need power and comfort. |
|
|
Instämmer med Limpur, jag har haft samma problem med en 520 e28, i och för sig en annan motor än din bil. På denna så slirade dessutom kopplingen aningen om man kopplade ur på femman i hög fart och släppte upp pedalen snabbt, ungefär som om lamellerna skulle vara slitna, men det var de ej. Det var oljan som var boven. 6a - för det är du värd |
|
|
Ok tackar för de skall kolla upp packboxen det kan mycket väl vara den får väl passa på o byta koppling samtidigt så man slipper öppna skiten igen,bilen har ju läckt en del olja nertill så det kan ju vara tecken på taskig packbox. /jonte |
|
| Eller så kan du lära dig leva med det hela och parera ryckandet med kopplingen samt lägga ur växeln istället för att parkera kopplingspedalen i durken. Det blir billigast så. ;) | |
|
det var precis vad jag försökte göra när jag stog i köerna i stockholm d.v.s lägga ut växeln men kan säga att det funkade väldigt dåligt för så forst man la in växwln o skulle försöka ta sig iväg så var det nästintill hopplöst eftersom bilen hoppade som en känguru samt det röck o slog nåt fördjävligt så jag var tvungen å ställa mig åtsidan och vänta till köbildningen avtagit. Det går inte å stå i långa köer vare sig man kopplar ifrån växel eller inte då det är samma visda så fort man skall lägga i växeln o dra iväg. så tyvärr var det tipset inget vidare för min del kanske fungera för en del men knappast med mitt åk. /jonte |
|
|
Har exact samma fenomen med min, köbildning gillar den inte. Som sagt, det är olja som droppar ner på svänghjulet som gör att lammellerna hugger. Har dock haft så på min i minst 3 år, har inte orkat riva, kopplingen fungerar perfekt annars och inget speciellt oljeläckage heller. Detta inträffar när motorn är varm, kör man kökörning med kall motor så går det bättre. Mackan |
|
|
Japp det är exakt samma fenomen som jag har,bilen fungerar kanon så länge man har vanlig körning d.v.s inga köer eller landsvägskörning så fort den blir varm som börjas det precis som din gör. Jag skall nog ta och riva ner skiten och byta så jag slipper otyget och ta o byta både koppling och packbox samtidigt den har ju ändå gått nästan 25000 mil så det är säkert snart dags för kopplingsbyte ändå. /jonte |
|
| Om det rör sig om ett äldre bruksåk så kan du testa med additiver som skall stoppa oljeläckage. Kommer ej ihåg tillverkaren på dessa men du kan nog fråga i din närmaste bildelshandel. Eller sån där högmils motorolja som både Valvoline och Castrol har tagit fram. Nödlösningar som kanske hjälper, vem vet. För det är inte kul att reparera bilen för halva dess försäljningsvärde. ;) Packbox, kopplingsbyte, samt ny olja och filter kostar en hel del slantar att få dit om du inte kan göra det själv. Fast det är det väl värt om bilen är fin... | |
|
nån som har provat omega917 läste på nåt annat forum att nån hade testat medlet och oljeläckaget hade slutat,den skall ju ah nån mjukgörande verkan så att gamla packningar börjar täta igen. /jonte |
|
|
Ja, inte tänker jag lämna in den på verkstad,har bytt ett antal kopplingar på tidigare åkdon så det är inget problem,tänkte mest om det fanns nåt medel som gör att packboxen tätar åtminstone fram till dess det är dags för kopplingsbyte,annars får jag riva skiten nu och byta både packboxen och kopplingen. /jonte |
|
|
Jag har använt omega 101 för kylartätning, efter det har jag fullt förtroende för denna högteknologiska tillverkare. Ca 1dl använde jag för att täta en oerhört läckande packning med stålande resultat. Men det gäller nog att välja rätt produkt för rätt ändamål, de har ju ett gäng olika tillsatser för olika vätskor. 6a - för det är du värd |
|
|
funderar på o testa deras produkt tror att det är Omega917 för detta ändamål innan jag ger mig på o riva lådan för packboxbyte. Tätar den så håller den kanske till det är dags o byta koppling. Omega917 kostar väl ca 400kr. /jonte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.