AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.820

märkligt brummande under bilen

I farter 50-90 dyker det upp ett brummande,typ som om man kör på dom vita sträcken.Gasar man fösvinner det,släpper man försvinner det. Isammband med morret rycker det.
Har bytt lamda(främre) lutmasse. Kan de va igenkorkade cattar??
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Nått skit med kardan? Stödlager eller knutkors?

//Magnus

Da
256
Davici
BMW 745 e65
Rsack - har du fått ordning på det , har EXAKT samma fel på min så de skulle va kul o få veta vad de är för skit som spökar...

Mvh Richard
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Kolla så alla hjul har samma rullomkrets- annars slår ASC: n till..

Da
256
Davici
BMW 745 e65
Jag har inte ASC i min bil , har något som heter DSC . SKillnaden =??
Prövade och slå ut dsc i morse men tyckte ej det vart någon skillnad...

Mvh Richard
Hej,
Har ocskå detta ljud fast strax över 140 km i timmen. Låter absolut som vägmarkeringar eller ett "vindgenererat" ljud fast intermittent. Har försökt skruva fast nummerskylten och luftintag, fälla in backspeglarna, öppna och stänga solluckan och köra vindrutetorkarna men det hjälper inte. Ibland på ny asfalt hörs inget, men så fort det verkar vara lite sidvind så kommer det.
Om man tittar in mellan däck och hjulhus så inte är det mycket plats där men tror int däcket går i, det borde ju synas tycker man och fälgar och däckdimension är orginal så det borde vara ok.Har bytt från Nokia Hakkepilta friktions däck till Nya Michelin Pilot primacy 235-16 bak och "used but good" 235 -16 Goodyear Turanza fram. Hjälper inte heller. De gamla däcken var lite snedslitna men nu är framvagnen inställd och däcken visuellt ok.Kan det vara att däckens diameter är lite olika som nån förslog? Om jag sänker eller höjer luftrycket i däcken verkar det som det kommer senare, verkar så, inte helt säkert. Ska prova att stänga av DSCn.Det låter också som det kommer från höger fram. BMW vet inte heller säger dom men vill inte provköra pga hastigheten...Bytte Katalysator på min Discovery en gång fast det var mer ett "rattlande ljud" och på tomgång och bilen var ovanligt slö, så jag tror inte det är det.Fatta att det är frustrerande. Ska nog byta däck fram oxå och se om det kan vara det.

BMW forever
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Det kan inte vara dåliga hjullager vi har problem med då grabbar ??

Mvh Richard
Är det det tror du? Borde inte ljudet bli värre då när man ökar farten?Eller iallafall förändras?Plus att efter att ha lyssnat på kassa hjulager från en Landrover discovery, en Renahult 5 och en Toyota måste jag säga att det låter väldigt annorlunda...
Fast jag ska nog be nån som är bätrer än jag att kolla det. TAck för tipset.
B.Hälsningar,

BMW forever
Ik
223
Ika
525i -88
Hade samma problem med mina förra fälgar som hade bredare fälgkant än mina alpinafälgar. Det blev liksom en vindtrumma i hjulen som utgjorde ett brummande ljud. bytte både hjullager och rev av mig håret innan jag bytte fälgar..
Ja det vore kanske det lättaste att prova att byta med nån innan jag river bilen i små bitar, fast man tycker att BMW borde ha fattat det när de tillverkar en bil som kostade 3/4 miljon och mer idag...

BMW forever
Ik
223
Ika
525i -88
Kanske att hardyplattan på kardanen börjar svika och ge ifrån sig missljud. När hardyn går kan man få det där susande oljudet och ryckig gång. Inte alltid det låter dock men rycken brukar iaf märkas.
Hej alla,
Ganska säker på att vi har olika anledningar till våra olika ljud men nu har jag skruvat av den lilla antennen till telefonen som satt mitt i bakrutan högst upp (en "glasantenn" ) oc, ta i trä, bilen är tyst så när som vinden..fantastiskt! Har kört runt i tra dagar alldeles lycklig. Har kollat med BMW om det är en orginal och om de har en ersättningsantenn då den gamla var lite skev och tydligen fel längd och bredd för skånska vindar men de skulle återkomma.Detta är kanske också föklaringen till "hajfenan" som på nya bilar ersatt de gamla spröten.
Lev Väl alla,
Önskar eder

BMW forever
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Grattis ! Måste vara helt underbart..
Själv så har jag ingen sådan antenn vad jag kan hitta ? Och de lustiga är ju som sagt att det slutar när man gasar eller släpper gasen plus att de rycker...

Mvh Richard
Hej Gubbar, Jag hade precis samma problem med min 750 -99:a.
Jag renoverade kardan med ny hardyskiva, stödlager och bakre knut.
Samma jä... ljud i alla fall. Böt olja 2 gånger i lådan (sköljning).
Men ingen skillnad. När jag åkte i låg fart, ca. 30km/h i svagt uppförs lut, RYCKTE bilen märkligt. Ringde till en tysk kille i Helenelund. Han hade bilen i
2 veckor. Och när jag fick tillbaka den hade han bytt MOMENTOMVANDLAREN.
Allt annat i lådan var fint. Och vipps så var ljudet VÄCK! Jag hade även felkod
i lådan typ: "clutch curcit open" i BMW scanner 6.5.
Det finns ingen genväg....byt momentomvandlare. Nu växlar bilen som en dröm igen. Mitt problem började med precis kännbara ryckningar på motorväg i ca. 100 - 110 Km/h. Sedan kom missljudet. Vad säger man om ZF grejer. Min pappa kör Jagga med ZF....samma problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.