|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Jirar |
Mycket hänger ju på vad det är för bil, en bil som handlaren vet är lättsåld prutar man inte 10000:- på. Tycker personligen att ditt bud ligger på en helt rimlig nivå, men många handlare (inom Volvo) brukar ha ca 5tkr att spela med, men som sagt alltid beroende på vad det är för bil man kikar på. Jobbar själv som säljare inom Volvohandeln , och kan intyga att S40N bilarna är jäkligt lättsålda för oss i dagsläget, förmodligen därför du fick det tråkiga svaret på mail. Samtidigt så skall man inte tappa kunden om man ligger så pass nära ändå. Tyvärr så uppfattas ett bud på mail som väldigt ointressant, tycker personligen också att ett tel samtal är mycket bättre där man får en kontakt med någon ,samt en beskrivning av skick mm. Sen så ser jag inte nåt fel i att ringa upp igen och kanske kunna förhandla till ett OK pris till slut. Sen så tycker jag personligen att vissa här kan vara jäkligt balla och prata om avskeda säljaren, köparens marknad Volvo har do drygaste säljarna mm, bullshit. På alla ställen finns det bra säljare men tyvärr även ibland nån enstaka idiot,men att alltid hacka så fort namnet Volvo nämns på forumet är bara patetiskt. |
| Sa någon Volvo? Jag ser rött!!! *Frustar som en nystartad 240* ;) | |
Gemini__ |
"Sa någon Volvo? Jag ser rött!!! *Frustar som en nystartad 240* ;)" Hehe, kunde inte hålla mig för skratt här. =) Länk |
Jirar |
Ha Ha Otroligt rolig kille. |
|
Kännetecken för en dålig säljare, det är om han använder ordet "NEJ". Är man säljare så är kompromiss lösningen. Går inte att kompromissa om allt, men när jag skulle titta på en bil en gång, och en säljare sa nej direkt till mig om ett bud, då fick han höra ett och annat... Säger inte att säljaren gjorde bort sig, men kan kunde gå tillväga på ett annat sätt. Budet du la, va inte så farligt...helt ok i mina ögon. |
|
|
Läs det här då som hände med mig: Jag försökte byta in min 320 mot en SAAb 9:3 aero (01:a) via telefon . Jag skulle självklart lägga pengar emellan .Försäljaren frågade om bilen hade vita blinkers och om färgen .Min bil har samma färg som SAABen hade dvs mörkblå ej metallic dock vaxad varannan månad ( min bil alltså). Försäljarens kommentar var bara: Inte intresserad !!! Jag försökte upplysa honom om att jag kunde då sälja bilen själv och komma med kontanter men då skulle han sänka priset på sin turbo snurra men han var fortfarande inte intresserad. Affären gick upp i rök då jag började fråga om motorgarantin på hans bil men svaren lät skumma. Tex att det var bara skriverier om motorproblem på SAAB. ps:Jag ber om ursäkt för det här lilla kapning av ämnet. |
|
| Kontentan är alltså att man inte ska köpa volvo eller saab utan hålla sig till bmw? ;o) | |
Jirar |
Får man ett nej som kund så får man kanske komma med ett motbud och kolla om det kan vara intressant för säljaren istället. Jag upplever själv att väldigt många kunder tror att dom kan komma in och köra den balla varianten som George.K tror ska funka, man har kanske läst i Teknikens Värld om hur man skall pruta så mycket som möjligt, och försöker sig på nån rolig variant. |
| Men det är faktiskt ens förbannade skyldighet att pruta så mycket som möjligt för vem skall göra det annars åt dig som kund. Kontentan är att om du inte prutar starkt så har du betalat för mycket. Det borde istället vara fasta priser på bilar både nytt och begagnat, men det verkar inte fungera i praktiken. Jag gissar att det är en ovilja hos bilhandeln då dom tjänar mera med detta system då vissa inte prutar tillräckligt. Dessutom så kan man bli av med hyllvärmare med lite prutning så kunden känner att han har gjort en bra affär. Det luktar illa i hallarna och det kommer inte från gamla AC-anläggningar eller wunderbaum. ;) | |
|
Ball och ball. Grejen är ju att säljaren står för en viss service, och då måste han ha den kompetensen att kunna "serva". Hör jag ordet Nej från en säljare, då får han höra det. Simpelt, jag är rakt på sak. Kompromiss, eller inget! |
|
|
Man får inse att vissa större bilfirmor bara vill deala med relativt nya bilar, pga alla garantier etc som de måste ställa ut. Skall en affär genomföras ända, så är ju ett "Nej Tack" bättre än att de bjuder t.ex 25000:- för en otroligt fin M3-Evolution -90. Men ett Nej utan förklaring är klent av alla försäljare. |
|
| Han svarade ju på mailet. Hade han tyckt att du var helt off hade han inte svarat alls. Det verkar som han försökte sälja den till dig... Kanske ska du gå in och pruta för han vet ju inte vem du är.. | |
|
Däremot har jag inte sagt att man ska ge upp direkt...lite på måste man vara. Mullret, bra inlägg |
|
|
Köpte min senaste bil på Nissan Bil i Malmö. Säljaren där var mer än trevlig, hjälpsam och väldigt tillmötesgående. Jag fick inget super pris men ett marknadsmässigt rätt pris och inga sura miner från säljaren. Den mannen var relativt ny men kommer säkert göra många kunder nöjda. Nu hade jag inget inbyte och kan inte svara på vilket svar jag tros fått i så fall men det kändes väldigt bra med hela affären som grundade sig i mailkontakt. Volvo säljaren försökte inte sälja bilen, "Vi är inte intresserade att göra affär med dig och dina kriterier", ser inte jag som ett försök. |
|
|
Själv tycker jag att man ska kolla på bilen innan man börjar prata pris, var och kollade på en S60 här i veckan och det luktade häst, nå så inni, i den. Sa det till försäljaren och efter en kort stunds prutande var vi nere i 150 från 167. Nu blir det inte den bilen för sambon bestämde sig för att det var "fel färg" - vilket betyder att det inte går att diskutera. Bäst bemött har jag genomgående blivit hos Mercedeshandlare, sämst hos Toyota dito. BMW och Volvo har alla varit trevliga och intresserade av att hjälpa till om man frågat något. Bäst hittils var när jag och en vän, som var ute efter en liten andrabil (typ Nissan, Opel, Toyota), var in till den lokala Mercedes/Nissan handlaren och började med att titta lite förstrött på en sprillans ny 350z gt som dom hade fått in. Försäljaren klev fram med nycklarna och frågade om vi inte ville ta en tur. Vi tackade dock vänligt nej och förklarade vad vi var ute efter. Vi var även hos VAG och tittade, där stod det en A6 allroad, helt ny, prissänkt med 70kkr som vi provsatt och då kliver försäljaren fram och säger "Är ni intresserade? Den här bilen är hemskt svårsåld.". Prata om att öppna med ett prut-läge. |
|
| Egentligen så spelar bemötandet en mindre roll då det inte är säljaren som man tar med sig hem efter avslutad affär. ;) Det gäller att bli nöjd med priset och bilen, om någon av kriterierna inte uppfylls så blir det ingen affär. Om du som spekulant retar dig på säljaren be att få tala med en annan. Detta förutsatt att det rör sig om en större firma. Däremot vid affär med en midre firma så tycker jag att säljaren spelar en stor roll då personen i fråga förmodligen är ansvarig, och därmed kan misstänkas vara oseriös vid eventuella reklamtioner och liknade. | |
|
Emilson: Så om du är ute efter en en viss modell med tanke på pris och tillgång så hade du helt och hållet skippat en likvärdig bil som är 1 år nyare men "bara" 10.000.- dyrare? Klart man tar chansen, har jag en budget på 150 och hittar en till synes perfekt bil på nätet som ligger på 160 och är nyare, då mailar man och gillrar läget så klart. |
|
| Jag skulle har ringt och pratat med försäljaren över telefon, det brukar vara rätt lätt att få känn på om det är prutbart, sen åkt dit och kollat. Är man fortfarande intresserad då prutar man då. Har man inte sett bilen kan man inte säga att man verkligen vill ha den, anser jag iaf. | |
|
När jag köpte min bil, då hade den precis kommit in i hallen, så dom hade inte hunnit lägga upp några bilder. Frågade om utrustning, verkade vettigt. Så jag åkte 22 mil (enkelresa) för att titta på den. Kan säga att jag köpte bilen sen..men inte efter förhandling =)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.