|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tycker det är lustigt med många stora bilhandlare. Hittade en bil som verkade intressant, de skulle ha 170tkr för den och erbjöd en ränta på 5.95% Jag mailade och visade mitt intresse för bilen, 160tkr med en effektiv ränta på 5%. Fick svar från säljaren nån dag efter, "Hej, tack för visat intresse. Vi är inte intresserade av att göra affär med dig och dina kriterier" Är detta ett skambud? Självklart är allt upp till förhandling. Han tog detta personligt verkar det som. Däremot kan handlare hellre ge ordentliga skambud åt privatpersoner utan att lyfta ett ögonbryn. En skicklig säljare hade ju tagit detta som utgångspunkt i en vidare förhandling eller erbjudit mig att komma och titta på bilen, prova den och diskutera. | |
|
Bry dig inte om sånt. Han vill bara få dig att skämmas lite, för om du verkligen vill ha bilen i fråga så kommerr du kontakta honom igen och då har han överläget. Annars så är du bara en i raden av skambudare som ändå inte köper något. Ring upp, var trevlig, och seriös, bjud ännu lägre ;) |
|
|
Hmm..märklig och taskig inställning. Nästan förolämpande. Du gav ju ändå ett bud som låg ganska nära det som begärs. Sånt svar skulla bara kunna vara befogat om du gav ett riktigt skambud på typ 120". Tycker du gett ett väldigt bra utgångsbud som det helt klart går att fortsätta förhandla om. Hade den bilförsäljaren jobbat hos mig hade jag övervägt avsked |
|
| du kan inte pruta ned räntan på bilen!!!! det är banken som sätter räntan, inte bilhandlaren. | |
|
Jodå, räntan är, som allt annat, förhandlingsbart. Jag fick ner min nuvarande ränta innan jag köpte min bil. Räntan genom GE som Nissan Bil i Malmö sålde mig var på 4.95% plus avi avgift. Då jag inte fick ner priset så pass mycket så lyckades jag, genom handlaren, få ner räntan till 4,5%. Ingen stor skillnad men efter massa tjat lite senare så blev jag även av med aviavgiften. Enda försäkringsbolag jag känner till som man inte måste "pruta" med för att få ner premien är Länsförsäkringar. De ger "rätt" pris direkt. Så även med lånen. Det gäller bara att handlaren har tillräckligt god kontakt med långivaren. |
|
|
Johan78: En säljare som tar ett bud personligt är den sämsta sortens säljare. Jag tycker ditt bud verkar schysst och hade han haft en susning så hade han kanske mött dig på halva vägen eller helt enkelt svarat: Kom in och provkör så får vi diskutera saken. Hoppa över den handlaren, ev. maila till ägaren och fråga om ditt bud förtjänade ett sådant svar från den säljaren. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
|
"Titta först, pruta sen" brukar väl höra till god affärs sed Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
"Titta först, pruta sedan" kan jag inte hålla med om. Alla har vi en budget när det kommer till bilar. Har du max 150tkr och du hittar en bil som är ute på 160tkr så tycker jag det är värt att kolla upp innan du kör iväg en längre sträcka. I detta fallet var det ju tur att jag inte bara åkte dit och tittade och fick det svaret. Säljer man en bil, handlare eller privat, så får man ta det med att folk mailar in bud. Sätter jag in något till salu så föredrar jag mail före telefon. Lätt att välja vilket man vill svara på. |
|
|
Kan ju tillägga att detta gällde en Volvo S40n 04a. --- |
|
|
...och denne säljaren fördrar det personliga mötet, så på plats hade du säkert kunnat få igenom ditt förslag (kanske även på telefon), man är inte oseriös bara för att man vill göra affärer mellan fyra ögon utan du får helt enkelt acceptera att det finns olika synsätt på hur man gör affärer, dock kunde ju killen varit lite slugare och sagt: "jag fördrar att du kom in eller ringde så får vi tala om saken" Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
johan 78 har du åkt dit och kollat bilen har du garanterat fått bilen för 160 papp. säljaren får säkert en massa bud , så han gör som du gallrar. ex. när jag ringde runt på E-90:an var det många försäljare som inte ville prata pris i telefon, iofs förståligt då är det ju bara att spela ut dem mot varann precis vad jag tänkte.... mvh |
|
|
den där Gasar-Magnus han är snabb på foten :-) |
|
|
Jo, det är helt sant, hade kanske fått den för det priset om man ansträngt sig och åkt dit. Men man blev lite avtänd bara. Det är ju köparnas marknad när det kommer till bilar, många bilar och många säljare där ute. |
|
|
Mkt dålig säljare som inte klarar av att man prutar på telefon. Dessutom var det verkligen inte något skambud. Han borde ha svarat nåt i stilen "Kom hit och kolla på bilen så diskuterar vi priset" eller "Tyvärr kan jag inte gå ner något i pris men välkommen hit och titta och provkör" |
|
|
Varför ska man som köpare utsätta sig för risken att inte få köpa en bil till ett pris man vill betala och riskera att åka 20, 30, 40,50, 60, 70, 80mil helt i onödan förstår inte jag. "Titta först och pruta sedan" funkar inte på distans, köparen kommer i alldeles för stort underläge. Funkar iofs bra om man endast accepterar lokal köpare...:) |
|
|
Mejl-kommunikation ses inte som ett seriöst sätt att kontakta en säljare på. Varför vet jag inte då någon skillnad inte föreligger i mina ögon. Det är väl något som lever kvar från hästhandlardagarna kanske ;) Ring upp och kolla vad du får för svar via telefon. Låtsas inte ens om att du har mejlat. Posta sedan resultatet här. |
|
|
Om nu de inte önskar bli kontaktade via mail så borde de inte ha "intresse anmälan" på bytbil.com tex. Man skriver ju också in sitt telefonnummer, annars kommer man inte vidare. Så väljer de svara via mail, vilket jag tycker är absolut bäst, så borde de kunna skriva något smart därefter. |
|
|
Johan78: Var detta hos en volvo handlare? Dom tycker jag är överlag drygast att ha och göra med. Var inne hos en volvo handlare för ett tag sen för jag var intresserad av en s80 t6. Jag börjar med att presentera mig för säljaren och berättar att jag kör just nu en 855 T5 som är chippad och är sugen på en nyare bil och förklarar mitt intresse för s80n. Fick jag provköra bilen? Nej, han påstod att jag är en yngling som kom i mina föräldrars bil och bara var ute efter att köra. Trots att jag förklarar att jag har köpt bilen i inbyte mot min förra bmw, jag står som ägare på bilen och pyntar 18 000kr i försäkring, jag har fast jobb och jag kan vissa det senaste kontoutdraget att jag har 140 000kr över plus 855an. Då fick det vara, jag håller inte på och tjatar hos en försäljare om provkörning när jag själv ska betala kalaset. //Per |
|
| Vill inte en bilhandlare lämna ett pris över telefon så är det överhuvudtaget inte intressant. Skulle aldrig åka runt till en massa ställen och köra en 50-60 mil då man kan ringa runt på en halvtimme, och sen vet man vilken som är mest villig att pruta. | |
|
mattias h kanske just därför de inte vill säga nåt |
|
| Tror jag inte dom lämnar alltid pris skulle man köra runt blev det ändå ingen affär hos dom med högt pris. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.