|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tack Folke för infon om att kompressorn är intern variabel. Då är alltså magnetkopplingen bara till för att aktivera kompressorn vid användning av AC´n samt för att stänga av då trycket inte håller sig inom de rätta gränserna. |
|
|
Jepp, stämmer med magnetkoppling osv på kompressorn, vad jag menar är att på E39 och andra med variabel kompressor så slår den till när man trycker på AC, och slutar inte snurra förrän man kopplar från AC igen. I system med vanlig kompressor slår magnetkopplingen till och från hela tiden när man kör, med tillhörande slitage osv. Det är iofs alltid bra med god marginal på effektmotstånd o.dyl, fast om effekten man skall hantera ligger runt 20-30W så hade lite mindre och billigare storlek än 100W räckt till. FP |
|
|
fyll på köldmedium, jag gjorde det då började min kyla som satan.. Min kompressor gick också hela tiden då jag hade knappen på.. den försöker väl antagligen pumpa upp ett tryck för att kyla som den ska, men inte klarar de p.g.a köldmedie brist.. BMW 525, 24v |
|
|
I Rolfs fall gick kompressorn konstant för att reläets kontakter bränts ihop verkar det. Om det är för lite alldeles för lite köldmedia så slår systemet av pga lågtrycksvakten, om det bara minskat en del kan den gå längre perioder men med dålig kyla. Förtydling till föregående inlägg: Även variabla kompressorer slår givetvis från om låg eller högtrycksvakterna går över gränsvärdena. FP |
|
|
Rolf, har du bytt till ett nytt relä nu? Jag är nyfiken på var reläet sitter någonstans och vilket reservdelsnummer det har. Jag har plöjt igenom etk utan att hitta rätt. //Rickard |
|
|
Jag är nyfiken på var reläet sitter någonstans.jag har lite problem med systemet. 530ia , 95, e34 MVH-V8 |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag har inte varit inne på ett tag, så ursäkta sent svar. Till RG och fami, ni har fått bild via mail. Jag har tittat i det gamla reläet, och det var inte vackert. Det syns att det har blivit varmt vid kontakterna, och de var brända. Jag tycker också (inbillat?) att kompressorn går jämnare nu. Ett tips är därför att byta relä på en äldre bil. Det är billigt. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
ROLF klockan är 19:05 och jag har inte fått nån E-mail ifrån dig än. tack för ditt svar . MVH-V8 |
|
|
Tack för mailet Rolf! Mvh Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.