AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.822

AC-problem: Kompressorn går hela tiden

Sida 1 av 2
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag har råkat ut för att kompressorn går hela tiden, och inte går att stänga av.

Även när jag stänger av med knappen fortsätter den att gå.

Det orsakar att efter en tid när jag kör så har kylpaketet frusit igen, och det kommer knappt någon luft igenom in i kupén (!).

Jag vet att det inte är bra att köra så här, så jag har dragit ur kabeln från kompressorn, (och då slutar den att gå).

AC-fläkten fungerade då det här problemet började, men eftersom jag hade ett "piratmotstånd" med lite för låg effekttålighet för halvfart, gick det såklart sönder (eftersom fläkten gick hela tiden). Nu går fläkten igång rätt snart på full fart om jag har kompressorn igång (= högt tryck).

Är det någon som har en aning om vad i styrsystemet för ACn som kan vara fel?

Jag ska snart in på service, så annars får de titta på felet.

Om det kostar för mycket tänkte jag en "snikarlösning" att tillverka en timer som stänger av kompressorn som den brukar gå, (ungefär som ett blinkersrelä där jag kan ställa tiderna).

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Jag har haft den tendensen på både mina bilar E34 och e31
men jag bruka stänga av fläkten till läge noll sedan sätta på det igen och då fungerar det som vanligt igen, men det har bara hänt ett fåtal gånger. Jag är bra nyfiken på vad det kan vara?
rsarits
Låter som innertempgivareproblem tycker jag, på min 530 så sitter en av dem bakom panelen vid värmereglagen.
mekke
varför inte bara montera strömbrytare på den kabeln som går till kompressorn (som du tog av, så kompressorn stannade)? Som du sätter i kupén, så du manuellt bara slår till och från, beroende om du vill ha kyla eller inte? verkar enkelt och billigt..
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Jag tippar på att det är någon utav givarna som är trasig & inte bryter när den ska.
Troligtvis en ganska billig historia!
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Svar till mekke: Det är inte bra att låta kompressorn gå hela tiden. Den ska slå till och från ett par gånger per minut, annars händer det jag skrev om. Dessutom är jag rädd för att kompressorn kan skära eller att kylmediet trycks ut genom säkerhetsventilen.

Jag är också inne på att det måste vara en givare, eller ett ev relä som styr kompressorn är trasigt (fastnar i på-läget). Om det är ett kretskort som har gått blir det nog dyrt.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Kan det inte vara AC knappen som är knas på då?
Jag löser mitt problem genom att rycka av ac sedan dra ned fläkten till noll sedan så stänger den av sig. sedan på med fläkten igen, men som jag sa tidigare så har det bara hänt några gånger för min del.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kolla så inte kompressor relät har hakat upp sig, dessutom är det ju mycket lättare att plocka bort relät om du vill stanna kompressorn än själva kontakten.

Att det skulle vara en givare verkar konstigt, för att även om t.ex lågtryckspressostaten inte bryter så bryts ju manöverkretsen via knappen i kupén. Och är det fel på givaren i kupén så skulle givaren i förångaren bryta, och funkar inte dem så skulle lågtrycksgivaren bryta med täta mellanrum pga. igenfrusen förångare.

Min gissning är att reläets stift har brännt fast.

Sen att ac:n ska bryta flera ggr i minuten är fel, det som styr när den slår av förutom termostaten är en givare på förångaren samt lågtrycksgivaren.

Men tvingar man igång ac:n så kopplas ju dessa ur, och har man då för låg fläkthastighet så fryser elementet igen.

//Mvh Simon
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Xtracrispy: Jag ser att du är kyltekniker & ställer därför följande fråga till dig.
Min kompressor går hela tiden men först efter att jag tryckt in "snöflingan" jag vet att jag har dåligt med gas i systemet & tänker testa att fylla på. Om jag känner på det ena röret från torkfiltret så är detta lite kallt, uppskattningsvis ca.15 grader när det är 25 grader ute.
Är det riktigt att det kan bete sig såhär när man har för lite gas eller är det flera fel?

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jontep: Det beror på hur systemet är uppbyggt, vissa bilar typ e34 har sitt torkfilter på högtryckssidan (den varma sidan), och blir det då kallare på ena röret så är det stopp i filtret, vilket man då måste byta.

Men är filtret på sugsidan (kalla sidan) alltså så att kompressorn suger igenom filtret så ska rören vara kalla, men inte bara ena, rören som ska vara kalla är de grövre rören (returen från värmepaketet) som går in i filtret och det som går från filtret till kompressorn. Svårt att säga vilken temp. det ska vara, men förångningen i förångaren ska ligga på ca +4 grader, sen beror det på överhettningen. Men ca 10-15 grader kan betyda att allt är okej. Men jag skulle tro att det ska vara kallare, och då betyder det att du har för lite gas. Men då bör inte kompressorn gå alltför långa perioder, lågtryckspressostaten bör bryta ganska tätt. Går kompressorn långa perioder??

Om jag skulle hitta ett schema på hur systemet i e39 är byggt så skulle jag kunna ge dig ett korrekt svar.

//Simon
en
40
enzo
BMW 525i 24v -91
Har verkligen alla bmw lågtryckspressostater?
Har du rätt tryck i systemet?
Givaren som sitter på kylaren, funkar?!
kollat magnetkopplingen på kompressorn?

BMW 525, 24v
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vad jag menar är, att är det fel på nån givare, så bör ju nån utav de andra bryta istället efter en stund åtminstone. E34 har iaf lågtrycksgivare, den som känner av att det finns tillräckligt med gas för att starta komp. samt slå av vid ett visst tryck.

Givaren på kylaren styr bara kondensorfläkten.

Men magnetkopplingen kan ju också ha fastnat som du skriver, men inte i det här fallet

//Simon
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Xtracrispy: Tack för ditt svar!
Hur mitt system är uppbyggt kan du se i menyn "mecktips" under rubriken "AC från A till Ö" mitt torkfilter sitter alltså på högtryckssidan.
Vad gäller magnetkopplingen så fungerar den eftersom kompressorn kopplas in först när jag trycker in "snöflingeknappen" men sen snurrar den kontinuerligt tills jag själv stänger av AC´n.
I kupén känns ingen som helst kall luft, det är bara rören till & från torkfiltret som känns lite svala.
Jag har testat att "pysa" genom att trycka på påfyllningsnipplen, det pyser lite, men det verkar inte va något större tryck.

Rolf Olsson: ursäkta att jag lånade tråden!

Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
JONTEP: Fattas det lite köldmedie mellan 10-20% kan ac:n upföra sig helt normalt kompressorn går men det blir inte riktigt kallt, precis så som du beskriver det, bilar är känsliga när det gäller mängden köldmedie åker du till en ac-firma ser han på manometrarna att det är lite för dåligt tryck.

///Johan Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Johan.S: Det som gör mig lite misstänksam är att den går hela tiden, borde den inte stänga av & starta i perioder?
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
JONTEP:Ligger den precis på gränsen med köldmedie så inte förångaren (kylbatteriet) blir helt upfyllt kan ac:n gå helt normalt, och inte bryta på lågtrycksvakten som händer när systemet är nästan tomt (ifall inte den är defekt kan vara så i ditt fall svårt att säga innan jag vet vad det är för tryck på lågtrycksidan) , tempgivaren i bilen slår ju inte ifrån heller för tempen går ju inte ner så därför går den hela tiden.

Så jag tror att det ät kölmedibrist med den infon jag fått av dig, har haft fenoment på ett par bilar att dom nästan går med nästan normala tryck men att det är dom sista 10-20 % som saknas

///Johan Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Tack! Det är just så jag trodde, att det låg precis på gränsen.
Det är ju tydligen inte så konstigt att man behöver fylla på lite efter 5-6 år, även om systemet engentligen skulle varit helt tätt, men det är tydligen inte bättre än så.
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

TACK för tipsen!!!

Jag var just nere och tog bort reläet. Jag knackade och slog lite på det, och vips så funkade det.

Jag ska köpa ett nytt så fort jag kan.

Det konstiga är att AC-fläkten går igen på halvfart, (den gick inte när kondensorn gick hela tiden). Det kan jag inte förklara. Tydligen var jag inte tillräckligt noga när jag kollade motståndet. Det var tydligen inte trasigt.

Jag hade fel när jag sade att motståndet var underdimensionerat. Jag mätte spänningen förut över motståndet till 3,2 V och fläkten drar max 7 ampere (fläkten är från Aircond center). Det ger med formeln P=U*I=drygt 20W. Motståndet ska tåla mellan 50-100W, beroende på kylningen (Elfa-motstånd). Det kostar ca 125 kr+moms och är på 0,47 ohm, så det är ett alternativ till det dyra originalmotståndet (Siemens på min). Är någon intresserad vad det heter har jag beteckningen någonstans i mina pappershögar.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Att kompressorn inte synes stanna i en E39 är helt normalt, den är variabel internt och snurrar därför hela tiden. Frågan är om inte en E34 -95 också kan ha detta system, det började användas vid denna tiden i många bilar.
Rolf: Är det ett metallkapslat motstånd så är det viktigt att det monteras på en kylande metallyta, annars tål det bara bråkdelen av påstämplat värde. Ett annat sätt att ta reda på effektförlusten utan att behöva mäta eller veta strömmen i kretsen är med formeln U2/R som ger samma 21,78 W i detta fallet.

FP
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Folke: Kompressorn har en solenoid som drar åt sig en skiva vid remskivan, och då går den igång. Det syns tydligt om man tittar, och det hörs på ljudet.

Motståndet har ett aluminiumhölje med flänsar, och ska tåla 50W omonterat enligt Elfa, (och upp till 100W rätt monterat). Dessutom är det snyggt, (guldfärgat), så jag har monterat det synligt i grillen, (på en metallplatta). Fartvinden förbättrar också kylningen.

Se också:
Länk

(Är inte bra på att infoga länkar, men kopiera texten)

Nu återstår bara att kontrollera att inget köldmedium har försvunnit. (Förra fläkten hade skurit, så jag har kört ett tag utan AC-fläkt innan jag fick den nya fläkten).

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
"Rolf" var sitter reläet som du slog på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.