|
|
|
|---|---|
|
Har inte lyckats någon sida eller kapitel som beskriver detta riktigt men vad gäller vid parkering vid en "korsning". Lättare att beskriva med en bild, jätte fint ritat: Länk I den röda ringen, bilar brukar stå på vardera sida av den "stora" vägen som går rakt men hur gäller det att stå vid utfarten av den lilla vägen som kommer från villorna(återvändsgränd). Jag hittade en fin liten Kapitalist lapp på min vindruta men hur jag än mäter(ja med måttband t.o.m) så får jag inte det till att jag skulle ha stått fel. Det står såhär, "I vägkorsning eller inom 10m från korsande körbanas närmaste ytterkant" Först, när det är ett T kors och det är en liten återvändsgata som kommer ut, gäller detta? Sedan så som jag drog ett sträck på bilden, visst är det så man ska mäta om jag stod på andra sidan av sträcket(på den större vägen som går åt höger på bilden). Hur jag än mäter så står jag mycket mer än 10m. Men hur ska man kunna bevisa något sådant, jag tror knappast att de mätte med måttband som jag gjorde. Fan vad jag hatar sånt här, även fast man inte gjort fel ska man lyda och betala........................... Är det rätt som jag skriver annars skriv hur man ska mäta, jag mätte från andra kanten och det var oxå mer än 10m. | |
|
Okej jag fattar inte hur du stod... Rita en prick lr nått? :P "I vägkorsning eller inom 10m från korsande körbanas närmaste ytterkant" Alltså.. Närmaste ytterkant på korsande körbana... Den borde alltså vara mitt i vägen någonstans? För körbanorna delas ju upp i mitten av vägen, ytterkant av körbanan, inte av vägen i sig. Då borde det kanske vara mindre änn 10 meter? Visa gärna en bild där man ser tydligare vart du stod parkerad. :) |
|
|
Det är inte jättelätt att förstå vad du menar. Så jag kanske svarar på något som redan var uppenbart? Regeln säger att du måste stå minst 10 m från den korsande körbanans närmaste ytterkant. För några år sedan var det ibland tillåtet att stå på den anslutningsfria sidan, men det är det inte längre. Av din bild att döma mäter du avståndet till bortkanten av den mest avlägsna körbanan. Du skall istället mäta avståndet till den närmaste kanten på den närmaste körbanan. Du har mätt diagonalen, vilket jag är osäker på om man skall. Eventuellt skall man mäta avståndet parallellt med vägen. Men som du säger, du är nog rökt i vilket fall som helst ifall de inte har skrivit något fel på boten eller om det är felskyltat. Kommunen kan för övrigt tillåta parkering på den anslutningsfria sidan av vägen genom skyltning och det skall gå att begära det hos sin kommun ifall vägen inte är allt för smal. |
|
|
Jag förstog inte riktigt hur du menar. Men jag ritade en egen bild på hur du ska mäta: Länk Den röda streckade linjen är en tänkt linje från den anslutande vägens ytterkant. Den linjen får du inte stå närmare än tio meter. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Cabron, Hehe sorry kanske inte rita eller lyckedes förklara så bra, men som JohanE ritade, det var så jag stod. Den anslutningsfria vägen är ganska bred, men om man redan fått en bot är det väl ingen ide att fråga om tillåtelse. JohanE, Jaha okej, jag visste inte riktigt hur jag skulle mäta så jag mätte på flera sätt men så som du ritade, jag fick det fortfarande till mer än 10m. Är det någon idé att strida frågan? Vet inte hur jag bevisa att jag har rätt, ta en bild kanske men då säger de bara att jag kunde ha flyttat bilen efteråt. *Suck* |
|
| Självklart skall du bestrida din bot. Ta en bild, mät och bestrid, och hoppas på det bästa. | |
| Det verkar konstigt att de gett dig en bot av den anledningen ifall du nu inte stått närmare än 10 meter från en korsning. Men om det stämmer så skall du självklart bestrida den! Man kan ju inte acceptera att betala när man inte gjort något fel!!! | |
|
Vad är "en fin liten Kapitalist lapp" för något? Vad har en böteslapp (obs ej särskrivet) för felparkering att göra med kapitalism? Jag hajar inte tugget, gör du det själv? Om du nu stått rätt så vänd dig till polisen för att överklaga. Jag har själv överklagat felparkeringsböter (i Östersund) av samma anledning som din! Och det fixade sig med hjälp av en vänlig och tillmötesgående polis. |
|
|
kuai, Okej var väl lite pisst när jag skrev, det jag menade med det var typ "betala du har inget att säga emot" - stilen. Står t.o.m så på baksidan(med andra ord), även om man ska överklaga _måste_ man betala. Kanske inte var rätt val av ord men det går inte att trycka på en "ändra" knapp när man väl har skickat :P Hatar sånt när man inte har något att säga till om den som lagt lappen där utan att man bara måste betala, och kanske kanske sedan om man har tur som du visst hade så kanske man kan få tillbaka pengarna. Även om jag tar bild och lägger ut måttband á CSI så kan de bara säga att jag flyttat bilen efteråt. Ja kapitalist var väl fel ordval, kanske diktatur hade beskrivit hur jag kände, nått som går över rättvisan. Kan inte ens tänka mig hur en som sitter i fängelse för något personen inte har gjort känner. |
|
|
Det finns ju en del firmor som lappar bilar trots att de betalt avgift och står rätt och sedan hotar med betalningsarnmärkning och indrivning. Men eftersom du stod på vägen så måste du väl ha blivit lappad av gatubolaget? Tyvärr fungerar det så att man måste betala inom några dagar och överklaga parallellt. Det här var första gången jag har hört att någon har vänt sig till polis men det kanske fungerar? Har du provat att höra av dig till dem som lappat dig? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.