AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
604

Motor i E21 323i

Min fråga är :

Hur är motorn i 323 i E21, är dom lika "fragila" som E30is sexor??
Är topparna av aluminium?
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Ja, topparna är av aluminium. Och sena 70- och tidiga 80-tals toppar är ännu känsligare än senare toppar. Stor risk/chans att den redan är utytt till en nyare. Årtalet står gjutet i godset så det är lätt att kolla. I övrigt är motorn av samma typ som sitter i 320i/323i/325i E30, dvs M20-motorn.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min erfarenhet och vad jag har hört från kunniga är att det är extremt viktigt att INTE dra ur dessa motorer när de är kalla dvs inte uppnått normal driftstemperatur som ska motsvara motortempmätaren i mitten av temperaturmätaren.
Om man ger fasen i att varva på när de är kalla så ska man ha stora chanser att slippa sprickor i toppen. Men tyvärr har jag själv sett och känner till att på verkstäderna är det vanligt förekommande att när man måste gasa upp motorn av någon anledning (avgastest tex) så varvar man på massor, ända till varvstop har jag själv sett, helt vansinnigt. Säg att man någon gång haft sin älskade bil inne för tex service så kan din bil ha varit med om detta. JAg kännser själv personligen en mek som väldigt ofta bara plockar ut kundens bil och varvar ur den om den ska backas ut eller provköras för att kolla upp ett fel, helt vansinnigt anser jag. Det märkliga är att jag påpekat detta och killen ser ut som ett frågetecken, hallå en auktoriserad bilmek som dessutom varit med i över 10år med en massa kurser och utbildningar bakom sig kan inte göra så. Det är klart att om man använde känsliga toppar av aluminium så är det STOR risk att de någon gång varit med om detta förfarande om de stått på verkstad och då får ägaren ta följderna. Jag lämnar aldrig in bilen till en verkstad utan att kollat upp meken ordentligt och hur han/de beter sig med bilarna, gäller i synnerhet BMW själva.
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Tycker det känns rätt självklart att man inte belastar en motor fullt innan den uppnått normal drifttemp. Oavsett vilken bil den sitter i. Och tänk på att tempmätaren visar tempen på kylvattnet och inte på oljan.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det trodde jag också att det var, men har set åtskilliga exempel på tvärt om. Det senaste exemplet var en Polo med bara några år på nacken, avgasvärdet var dåligt meken körde bara ut bilen och varvade upp fullt tills varvstoppet slog i, därefter gjorde han det flera gånger till??? alltså vad ska man säga det är inte min sak eller min bil och "polis" är jag då inte, men det får räcka med bilmisshandel oavsett vilket märke, årsmodell eller skick en bil är i när den kommer in i verkstaden. Jag har tyvärr sett liknande på riktiga märkesverkstäder i kombination med inspection II, i stort sett fullt påvarv 5000-6000rpm med kall motor???
Riktigt helvete allt det där med s.k "auktoriserade"
verkstäder som misshandlar bilar.

Visserligen har jag en vän som Varenda Gång han startade
sin opel kadett 1.6 gav järnet från sekunden han hörde att motor var igång och åkte runt så i oftast över 1 minut!
Detta gjorde han lite drygt 3ggr, + - 1 gång varje vecka i flera
månaders tid och motorn höll ihop och startade alltid och spann på
som om ingenting hade hänt!
Detta var tidig vår, dvs kallt ute också ända in en bit på början av sommaren!

BMW's alu-toppar isärklass från E21/E30 etc är så fragila
så man vågar inte göra någonting med dom!
Synd, för det verkliga draget i dom motorerna ligger på närmare fullvarv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.