|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en vinterbil som när jag besiktade den fick anmärkning på för hög Co-halt. Bilen är en -88, så det är 3,5% i utsläpp som gäller, trots att den har katalysator. Jag fick 4,7% i utsläpp på besiktningen, vilket är alldeles för högt. När jag besiktade den hade jag även lite k-sprit i tanken, vilket borde ha gjort utsläppen lite lägre än vad de egentligen är. Min fråga är, vad kan jag göra för att få ner utsläppen till vettig nivå? Några enkla, billiga universaltips? Pärlan: Länk | |
Paap Reeder |
50/50 karburatorsprit/bensin. Min M30 kommer ner på 0,5% med detta från att ibland ha legat på 4-5%. (Chippet gör sannolikt detta och sedan hade jag läge 6 på boxen). MVH /// Paap R |
parolof |
50/50? då lär den inte gå på tomgång över huvudtaget, byt olja och luftfilter om du inte gjort det redan |
| tanka 50% etanol och 50% bensin, det kommer att funka. se till att köra motorn riktigt varm innan du åker till besiktningen. kommer säkert fungera | |
|
Okej. Ska prova 50/50 bensin, etanol. Om den går på den blandningen? Senast körde jag en blandning ca.1/12 (tror jag) Olja, tändstift byttes ca. 4 månader före förra besiktningen. Luftfiltret blåste jag bara ur. Oljefiltret byttes aldig då... Jag fick ombesikting på den tidigare, för div. andra saker, då var olja, stift just nybytta. (Co 0,3) Sedan 3-4 månader senare vid ombesiktninge fick jag 4,7. Kan 3-4 månader göra så mycke skillnad i utsläpp? Bilen i fråga har bara rullat max 100mil sedan förra besiktningen. Kan ett luftfiltebyte göra stor skillnad? Jättetack för de svar jag fått, men fler mottages gärna! Mvh Carl. Pärlan: Länk |
|
|
ifall oljan är svart kan det ge utslag på avgasutsläppen. du kanske ska byta oljan och filtret innan besiktningen för säkerhets skull. Luftfiltret ska inte spela stor roll men kan inte skada att byta den, eftersom dom inte kostar så mycket. som sagt, byt olja, oljefilter coh luftfilter samt tanka 50/50 etanol och bensin och du borde med all sannolikhet passera besiktningen utan problem. Glöm inte att köra bilen riktig riktigt varm innan du åker till bes. |
|
parolof |
luftfilter gör skillnad, däremot inte byte av oljefilter |
Paap Reeder |
... jag har besiktat med 70 karburatorsprit 30% bensin. Litet fiskekutter var det men 0,5 i co bidde det. MVH /// Paap R |
parolof |
"fiskekutter" exakt, har gjort detsamma själv, och besiktningsgubben har sagt, "vad dåligt den går på tomgång" och man förstår ju att han förstår vad som är på gång, men om en bil går "fett", så är det ju bättre att fixa felet än att fuska,eller?? |
|
Okej. Jag får tacka så hemskt mycket för hjälpen! Här ska ut o tankas E85... :-) Någon som vet ungefär vad det kostar att få Co-halten mätt hos bilverkstad? Tänkte så man kan kolla innan besiktningen. Pärlan: Länk |
|
|
Det måste väl gå lika bra med E85 som k-sprit eller?? Snabbt svar om det är möjligt? Ska åka o besikta om 10minuter.... Mvh Carl. Pärlan: Länk |
|
| hur gick det | |
|
Det gick bra! Fick ner värdet till 1,7%, så nu är det besiktad och godkänd. Tack för all hjälp! Mvh Carl. Pärlan: Länk |
|
|
Skönt att det löste sig! Själv råkade jag ut för samma sak förra året när jag skulle besiktiga förra bilen (Volvo 745). Jag snurrade in till en verkstad som mätte och skruvade på nån liten inställningsskruv i 10-15 minuter. Sen, 200 spänn fattigare var det bara att åka tillbaka till ombes. och problemet var ur världen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.