AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
523

köp av nyare bmw

Hej, jag tänkte köpa ny bil till nästa sommar men vet inte vad jag vill ha för någon... Har kikat på honda civic type-r men det ända bilen har är att den är snabb.. så jag funderar starkt på att köpa en nyare bmw.. Någon som har något förslag på vilken bmw? pris runt 200.000kr... bilen ska gå att köra med både sommar och vinter, bra prestanda, snygg och även inte jättedyr att försäkra...

tack för ni tog er tid
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

330i?

A true gentleman never travels in front of less than twelve cylinders!
Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Ja du..Jättedyr försäkring!då går ju dom flesta BMW bort tyvärr:(
Men om du tillåter att försäkringen blir hyfsat dyr så skulle ju jag absolut kika på en e-46 330,vill du ha en större så är kanske en 540 ett vettigt alternativ.

Just real M-power
exakt dom 2 jag funderade över.. 330ci och 540 =) några speciella årsmodeller man inte ska välja.. vilken av dom 2 är mest bil för pengarna? =)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det beror på vad du vill ha för bil. 540 är som ett stort vardagsrum med V8, allt är jättebekvämt och går fort men den kramar inte kurvor lika kärleksfullt som en 330.

330 är lite mindre och inte lika komfortabel men roligare att köra. Annan karaktär eftersom motorn är en rak sexa på 231 hkr mot 540:s åtta på 286 (är det va...)

Jag valde mellan en ny 330 Ci och en lätt använd 540 när jag köpte BMW senast, och det ångrade jag aldrig. Mig veterligen finns inga särskilt jobbiga årgångar av 330 Ci, men allmänt gäller ju att ju senare under modellcykeln en bil är tillverkad desto bättre är den.

När det gäller försäkring är mitt råd att kolla några olika bolag. Skulle tro att 540 är betydligt dyrare att försäkra. SalusAnsvar är ett bolag som brukar hålla anständiga premier.

Om du vill ha en begagnad bil är tipset att resa ner till Tyskland och köpa hos en auktoriserad BMW-handlare. Lägre priser, större utbud och generellt sett finare bilar än i Sverige.

Slutligen - det är ditt eget behov och din egen körupplevelse som ska avgöra ditt val. Ut och provkör!

Lycka till!

Don't dream it, drive it
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Desto nyare, desto bättre givetvis. Om du vill få ner försäkringspremien något skulle jag kika på ett svensksålt exemplar. Dessutom får du det något enklare den dagen du ska byta in bilen också.

Finns mycket information att söka om, både när det gäller 330ci och 540. Personligen tycker jag att e46an (speciellt coupén) är mycket snyggare och känns modernare än E39orna. Men jag är väl inte helt objektiv. Tyvärr kommer du ha ett större värdetapp på 540in om du köper en för 200k än om du köper en 330.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Vissa försäkringsbolag har samma premie för direktimporterade bilar som svensksålda. Däremot gäller inte maskinskadeförsäkringen, som dock brukar upphöra vid 10 kmil i alla fall.

Don't dream it, drive it
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tretretti: Det finns vissa bolag som numer godkänner maskinskada på importbilar, jag vet inte vilket men kan försöka ta reda på det.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Länsförsäkringar har samma premie för importbil som svensksåld, i alla fall fick jag samma villkor på min bil so jag själv importerat. I villkorsbilagan står angående maskinskadeförsäkringen att "En extra självrisk för direktimporterade personbilar kan förekomma. Se villkoret." I min villkorsbilaga framgår flera saker rörande självrisk för olika fall, dock ingen extra självrisk för maskinskada.
Olika bolag verkar göra på olika sätt och kanske inte ens alltid likadant inom samma koncern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.