AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.642

klonkande ljud i framvagn efter sänkning

Calle Persson
Hallå!
Har precis bytt fjädrar på min 328 ci -00. Satte på HR:s sänkfjädrar 30/10, allt blev kanon förutom ett konkande, glapp ljud i framvagnen, mest på höger sida.. Låter bara när jag kör sakta över typ farthinder..
Har faktiskt kollat att alla bultar e dragna men har jag missat nåt ändå..?
Bärarmarna är ny bytta så dem borde vara OK eller har jag pajat nåt?
Tacksam för tips
Calle
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Kan man sätta fjädertallriken åt fel håll? jag råkade göra det på en v40 jag hade förut och då blev det ett knakande ljud imellanåt, kanske det du också har gjort?
Bytte du fjäderbenslagringar?
de kan vara dom som "klonkar"
för det hade jag på min 325:a när jag hade sänkt den. och det lät endast i som du säger i lägre hastigheter.

MVH Stoffe
Calle Persson
hallå, tack för svaren..
bytte inte fjäderbenslagringar men tror inte att det är dem ändå, pratade med en meck på bmw som sa att det låter mer när man svänger då..
Det sjuka e att idag så har klonket försvunnit känns det som..kanske bara skulle sätta sig lite, hoppas det.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej,

Nu har jag råkat ut för samma sak på min Z3:a. Någon som har någon idé vad det kan vara?

Tänkte palla upp bilen idag ta bort hjulet och kolla ta bort fjäderbenet och sätta dit den igen för att se om det är något som inte riktigt satte sig.

Mvh/Rolle
j0mpa
Jag hade också problem med min 328 e36 när jag köpte sänkningskitt.
Det klonkade när jag svängde.

Ta bort fälgarna i fram och höj upp den så att du kan svänga i luften, kolla på varje sida om ”hela paketet”(fjädrar osv) följer med när du svänger eller om det är det som låter, att det fastnar och klonkar. Då är det lagret uppe vid fästet, där du drar åt dämparen under huven, då får du antingen byta lager eller smörja dom ordentligt, jag smörjde mina och det blev skitbra och låter inge mer.

Det kostar inget att testa!

Lycka till!
Roffa1
Man behöver nog även byta stötdämpare när man sänker bilen, de gamla stötdämparna har betydligt längre slaglängd. Det bästa är nog att satsa på ett komplett kit som innehåller både fjädrar o dämpare som matchar varandra.

Glöm ej att göra framvagnsinställning efter sänkningen, annars tuggar den däck.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag gissar på att fjädern inte ligger riktigt rätt i tallriken. Ibland kan tallriken vara pressad så att det ser ut som att trådänden skall ligga i ett säte utan att det är så. Du har ju inte rört något annat i framvagnen, så att det helt plötsligt skulle börja glappa tycker jag verkar otroligt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj, sorry! Ser att det var 5 år sedan Calle frågade. Jaja, det är vad jag tror ändå.... ;)
j0mpa
Hahaha, ja de va ett tag sen, han har kanske fortfarande problem :D
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Tack försvaren.,

Jag vred på ljulen igår när jag pallat upp bilen , full rattuttslag och det låter ingeting utan bara när jag gungar bilen.

Jag sänke 30/30 och vad jag har kunnat läsa mig till så skulle det inte behövas nya dämpare om man inte sänkte mer än så, specielt om det var progressiva fjädrar. Rätt eller fel?

Samtidigt kunde jag inte höra att ljudet kom från dämparen. Ska undersöka det lite mer idag. Jag hoppas att det bara är något som inte satte sig ordentligt.

Framvagninställning tänkte jag göra när jag kört ett par mil och allt satt sig.

Återkommer om det inte försvinner ikväll

Mvh/Rolle
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej,

Då verkar det som att det har löst sig. Efter en del gungande, hissande och sänkande av bilen så hittade jag vad som orsakade ljudet.

Det var muttern på ovantidan av fjäderbenet där kullagret sitter och som egentligen (om jag minns rätt) håller översta tallriken på plats som inte var tillräckligt åtdragen och där med fanns det ett litet glapp.

Jag måste ha varit lite väl försiktig när jag skruvade ihop fjäderbenet efter fjäderbytet.

Mvh/Rolle
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Progressiva fjädrar kan också ge upphov ett litet klonkande ljud, men inte vid rattutslag. Det beror på att den första tätare lindade delen av fjädern normalt sett ligger helt ihop när bilen står plant. Men vid negativ fjäderrörelse kan dessa "anliggande" varv på fjädern tillfälligt gå isär för att sedan slå ihop. Detta kan ge upphov till klonk. Upplevde detta med H&Rs sänkfjädrar till m5 e34.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.