AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.338

Klarar jag besiktningen ?

Ka
22
KalleBalle
Bmw 325 coupè -92
Har en till liten fundering om besiktning! Fick en två på däcken med. men då kom jag och tänka på att jag kanske kan slänga på vinterdäcken, odubbade så klart. funkar det ?

Varför vara frisk i en sjuk värld ?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du kan slänga på vinterdäcken.

Såvida du slänger på alla fyra så är det ingen fara!
Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
Hello.

om däcken är urdubbade, eller odubbade behöver du inte ha alla 4 på, jag besiktigade min andra bil för inte så länge sedan med vinterhjul fram (urdragna dubb) och sommar däck bak.

gick hur fint som helst.

/roger
Jag har också bes. enbart med utbytta däck i bak. Men för säkerhets skulle så ska du nog slänga på alla fyra, man vet ju aldrig!

Mvh
Henke
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om jag inte tar alldeles fel, är det t.o.m. helt OK att besiktiga med 4 dubbdäck mitt i sommaren, precis som det är OK att besiktiga med 4 sommardäck mitt i vintern. Färd till och från bilprovningen är nämligen undantagen i lagen om vinterdäck.
Tanken bakom är väl att det finns bilar som bara används på vintern resp.sommaren, men som har en slutsiffra som medför besiktning under 'fel' årstid.

/// Gunnar E.
gunnare:
Precis, du har inte misstagit dig. Det är helt okej att besiktiga med dubbdäck mitt i sommaren. Har själv gjort detta (varför är lång historia). Dubbelkollade med SBP innan och de checkade reglementet noga.
mvh.
jo det är ju så rätt så...tillägg till det! veteranbilar (bilar äldre än 30 år) är undantagna från vinterdäckslagen och behöver således inte ha vinterdäck på vintern! samma sak gäller nog där, bilar som är så gamla används inte så mycket och skulle dom användas på vintern så är det nog inte några längre sträckor.

MVH
Johan K
Man behöver väl bara ha vinterdäck (på vintern) om det bedöms vara halt? Har alltid fattat det som att konstapeln gör denna bedömning.
Ka
22
KalleBalle
Bmw 325 coupè -92
Tack för alla svar ! Jag var in på besiktningen. satt på vinterdäcken (odubbad) gick hur bra som helst...
Sedan kan man ju fundera på hur bra det är att åka runt i blankslitna sommardäck?

Mvh,
/Wille
Ka
22
KalleBalle
Bmw 325 coupè -92
dom är bytta nu ! fick besiktnings tiden så hastigt hann inte byta före, och ville inte ha körförbud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.