AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.529

728 med manuell låda - svårsåld eller unik?

andha45
Hej,
behöver en bil till framöver och har funderat på en e39:a 525/530, men kom då på att det kanske är sista tillfället i livet... att skaffa en e38. Tror ni en manuell 728 facelift 99-00 är svårsåld om några år, eller har/kommer att hålla ett minst lika högt värde som automaten?
Bilen kommer uteslutande användas för motorvägskörning, där jag kan tänka mig att det högre varvtalet med manuell ger en lite högre bullernivå än med automat, annars är ju en e38 en fantastisk motorvägsbil!
PH
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tror den blir en hel del mer svårsåld. Jag själv skulle aldrig köpa en manuell 7-serie. Det är en utpräglad komfortbil och en sådan ska ha automatlåda enligt mig.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Gemini__
Precis, en manuell låda känns malplacerad i en E38. Blir förmodligen mycket svårsåld framöver.

Mvh:
Thomas

Länk
Det tror "hoppas" inte jag, 728i 5vxl är det enda sättet att köra en äkta facelift manuell E38, för egen del om jag letade efter en E38:a, hade det antingen blivit, 740i 6vxl, 728i 5vxl facelift eller om jag ska acceptera automat; 740d.

E32 klarar jag inte med automat, så jag är lite annorlunda än dom flesta 7 serieköpare, men jag är knappast ensam;)

Dock för att jag ska acceptera en 728i 5vxl, bör följande utrustning finnas, xenon, läder, cdvxl, telefon, navi+tv, elgardin, taklucka, pdc, elstolar+minne, men det är jag, alla har säkert inte lika höga önskemål.

Det är en unik modell, det är den allra sista 7 seriebilen som gick att få med manuell växellåda, troligtvis kommer manuell låda aldrig tillbaka på 7 serien, så det gäller att passa på! Maximalt 640 byggda LHD 728i 5vxl facelift VINnummer från DN00000 2/98 "förseriebil", till DN00639 7/01.

Mvh Stephan
El
311
Elwood
523i Touring
Sen är det väl alltid lite svårare att sälja en stor bil som den med det allra minsta motoralternativet också.
Mellanmotorerna är väl mest lättsålda...
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

stephan hur vet du allt detta!? du har inte ångrat dig om den där 6växlade med vitt skinn? :)

A true gentleman never travels in front of less than twelve cylinders!
andha45
Om jag ska försöka rangordna e38 är nog de mest lättsålda:
740
728
750
735
730

740, 728 och 750 har en marknad medan de små V8:orna liksom är svårare att motivera för de flesta.
Stephan735i, du har på ett mycket bra sätt sammanfattat orsaken till de kraftiga värdeminskningarna på BMW.

"Dock för att jag ska acceptera en 728i 5vxl, bör följande utrustning finnas, xenon, läder, cdvxl, telefon, navi+tv, elgardin, taklucka, pdc, elstolar+minne"

Inget fel i att vilja ha utrustning i sig, men det sätter en kraftig press på priserna i riktning nedåt.

Baader, Se mitt senaste inlägg i denna tråd.. Länk sedan är jag mycket intresserad, av informationen, varför satt jag och gick igenom varje VW Scirocco-83, för att få fram allt som gick om dom, min numera sålda Alpinvita, sedan 1 månad, var en av två vita utan taklucka;)

Jag har inte ändrat mig sedan i morse;) Just nu finns det en liknande dock Automat och svart skinn till salu i Tyskland.. Länk

Försök med ägaren till denna 94:a, som är 6växlad med silver skinn, han kanske kan tänka sig försäljning?.. Länk den har rullat mindre än min!

Håller helt med om att dom mindre V8:or har en besvärlig position, att motivera sin existens, när min far köpte E39:a, 530i/540i var 535i inte ens med i diskussionen.

Mvh Stephan
andha45
Stephan, vad säger du om jag snart har två st -01 728i e38 5-vxl...?
Det kanske får bli en automat men för min egen del kunde det vara kul med en manuell. Synd att de är på väg ut de manuella är på väg ut ur prestigesegmentet. Merca S280 fanns med manuell fram till typ 1999, sedan dess finns bara manuell upp till E240...
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Min 735:a -97a är 5vxl manuell och det är riktigt bra drag i den bilen med den växelådan. Jag kör en del släp (drar bilsläp) och det är fantastisk bil och den drar mindre bensin än min gamla 735 Ial med automat.
Dessutom så tror jag inte bilen är speciellt svårsåld, vi har ju olika behov och dom manuella bilarna har ju sin funktion på marknaden.

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Har för mig att Manuella E38:or är bland de bästa! Själv var jag nära och köpa en i Lidingö förra året med manuell-låda. Mama mia säger jag bara! Tyvärr kunde jag inte matcha den dyra försäkringen, därför fick det bli en klenare bil!

Jag säger bara, KÖP!

------
Länk
Länk
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

dum fråga men varför finns inte750 med manuell. e det för att dom inte vill ha det i en sån "glidare" eller att det skulle bli problem att få den å hålla med den effekten?

A true gentleman never travels in front of less than twelve cylinders!
Att köra 740 med 6-växlad låda är underbart, jag tycker absolut att det finns en marknad för dessa bilar!

Jag köpte min 740 för att KÖRA den, inte för att åka. :)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Skulle byta min automat i 740 mot manuell vilken dag som helst. Manuell ger så mycket mer underhållning tycker jag samtidigt som en del potentiella felorsaker försvinner. Bara tanken på plastkulor och 11 liter AFT à 200kr/l kan ju skrämma en. Fördelen är ju att en motor i en bil med automat troligen lever längre då den slipper övervarvningar och annat dumt.

//Magnus

Åker i en 735 manuell -97:a...alltså världens mest svårsålda bil enligt ovanstående diskussion, en liten V8 och manuell...
Kan bara säga att jag trivs alldeles utmärkt med den, visst vore det kul med mera motor men det är det ju oavsett vad man har...:)
andha45
Så länge man inte köper bilen ny finns det bara eknomiska fördelar i att köpa en modell som inte är den mest attraktiva.
SKillnaden mellan en 735i och en 740iA - eller mellan en 535i och 540iA, Merca E280 manuell och E320 aut etc. - blir ju rimligen mindre för varje år som går så jag kan inte se annat än att det blir en bra affär förutsatt att bilen köps vettigt. Lite svårare att sälja kan det vara förstås men ju äldre bilen blir desto mer värderas bra skick och udda modeller (tror jag).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.