AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
694

Var7Vad köper jag en apparat som kan se om batteri eller laddning är dålig?

Måste testa om jag har dåligt batteri eller laddning då mina batteri aldrig håller mer 1,5 år köper av lokal battrifirma asienimport)

Start motor orkar precis dra runt så att det tänder trota att jag fullladdade det för en vecka sedan.
Men å andra sidan kan det vara ett jordfel på startmotorn men jag hittar inget fel..

Vad kallas det jag skall köpa för att test batteri och laddning??

NON UNQUAM CEDE
Köp ett BMW orginal, den som satt i min bil höll i 6 år enligt märkning. Alltså orginalbatteriet från fabrik... 923.- pix för 80Ah.
Orginalbatteriet har dessutom en indikering om batteriet är fulladdat (grönt), i behov av laddning (gult), eller "nerkört" (svart).
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
kilen:

För att se om generatorn laddar som den skall behöver du en voltmeter, lättast brukar vara att köpa en multimeter som borde ingå i alla grunduppsättningar med verktyg för bilen.

För att testa batteriet behöver du en batteriprovare som egentligen är en voltmeter med någon form av belastning, det är först med belastning på batteriet som ´man verkligen kan avgöra om batteriet är bra eller ej.

Sök gärna efter inlägg på forumet av en kille som kallar sig folke, han har svart bälte i batterier och el :-)

/Fredrik
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Glömde länkarna...

Två budgetalternativ om man inte felsöker el så ofta:

batteriprovare:
Länk

multimeter:
Länk

/Fredrik
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej Kilen. Det låter som din bil drar tjuvström någonstans ifrån. Bästa sättet att hitta detta är att koppla in en tångampere meter runt minus kabel(eftersom den oftast är klenare pga det korta avståndet till jord). Jag har aldrig behövt byta batteri på mina bilar och jag har haft en del gamla skorvar med.

Det kan vara knepigt att hitta vad det är som drar ström men vanligast vad jag erfarit är att man kopplat stereon så den har konstant matning men även sätersvärmes termostater som slår till vid kall väderlek då relä hängt sig. Prova sen att dra säkring för säkring tills det slutar dra ström. Förbrukningen bör inte ligga över 20mA även då den är låst och larmad (lura larmet genom att påverka huvbrytaren och larma därefter bilen och mät)

Sen är det såklart en förutsättning för ett frskt batteri även att generator laddar ordentligt och att batteri kablar och jordningar är bra.

Lycka till.

Mvh
//Sibbe
Länk
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Kom på att var man kanske inte har en sån i verktygslådan hemma och en sådan meter hittar du på bla clas ohlsson Länk men en annan sak jag kom på med är att när du märker att bilen börjar låta trött så mät spänningen på startmotorn under startögonblicket den bör inte skilja speciellt mycket med ditt batteri förutsatt att du har god kontakt. För detta behövs en multimeter som fanns i någon länk ovan.

Mvh
//Sibbe
Länk
Grymma svar jag skall handla dessa grejor så får vi se, men gärna fler tips..

NON UNQUAM CEDE
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Kan även vara startmotorn som är på gång. Hade så på en gammal
320. Det verkade precis som batterit var dåligt, orkade knappt dra
runt starten. Det var lindningarna på starten som var dåliga, bytte
starter och aldrig några bekymmer vid starten igen.

Mackan
Hur mäter jag om det är starten eller batteri?

NON UNQUAM CEDE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.