AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
629

Problem efter motorbyte m50

Blir lite trött när inget går vägen.

Jag har en ia motor men jag tror inte det skall spela ngn roll.
Tog ju svänghjul och lagret från den manuella. Även D-boxen är från samma bil.

Bilen startade till en början och gick med hög tomgång. Stabilt på 1800 först för att sedan gå ner till 1100.
Gick jämt helt ok.

Hittar eller ser ingen tjuvluft, har ganska bra tjuvluftsrutin efter min förra motor.

Nu till det roliga.

Efter att ha kört den lite av och på så skulle vi flytta bilen. Den vägrade att starta. Bluddrade bara till till lite men inget. Soppa får den luktar det som. ?!?!

Fick en sladd över på kabelstammen som följde med motorn från ian. Den sitter grenad tillsammans med Lmm kontakten har två stift, vad är den till för?

På en vacumslangen som går från spjället har jag ngn som ser ut som en minidumpventil i plast. Hade jag inte på min förra motor men min kompis 325 har en sitter på vänster fjäderben på hans 325, funktion?

Startmotorn, det finns ju två svarta - sladdar till den spelar det ngn roll hur de sitter, ena var lite grövre? Vi tittade på 325 och gjorde likadant och det fungarar men kan ju vara kul att veta vad som är rätt.

Lite mycket undringar kanske men, börjar bli gråhårig.
Formeln tar 3ggr så lång tid som tänkt och kostar 2ggr så mycket stämmer inte längre.

Tilläggas ska väl att jag körde min galma motor med samma datorbox inte länge men det fungarade.

Ngn som har ngn bra synpunkt?

Ngn som vet om servicemanueler finns på nätet?

-Phil
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ventilen du pratar om låter som Avluftningsventilen till bensin ångorna? Dvs, den som leder det vidare till det Aktiva kol filtret och slutligen tillbaks till tanken? Nr 1 på följande länk:

Länk

/Per
Hmm nja den stora ventilen är också med i bilden den lilla sitter på en förgrening till den T koppling ena går till den och andra går till minidumpen.

Länk

Nr 7 på bilden där IRL så är den lite större. Men ska man ha båda ventilerna. På min gamla gick det bara en slang till den stora ventilen osv.. här går det en till lilla förgrenad till stora. Samma på cabben.

Kan ju testa att koppla bort den lilla med min gamla slang jag hade på gamla motorn, kanske blir bra genom ngt mirekel.

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.