|
|
|
|---|---|
|
Vad är den stora skillnaden mellan M3 e36: 286hk 295hk(gt) 321hk(6vxl getrag) om det nu är någon jätteskillnad, är intresserad av att köpa en m3:a men skulle vilja ha en klar bild vad skillnaden på dessa olika m3:or är? | |
| GT:n har andra hjulvinklar, aerodynamiska hjälpmedel m m som gör den mer lämpad för bankörning. Skillnaden mellan GT:n och den vanliga M3 3,0 är alltså större än de nio hästkrafterna. Fördelarna hos GT:n märks nog mest vid bankörning. | |
|
Många luras nog att 3.2 :an går mycket bättre och det borde den ju med en extra växel och 36hp mer...men det skiljer inte speciellt mycket på en "vanlig" 3.0 och en 3.2 ...GT:n har jag inte kört. Om du söker här i M-forumet så hittar du säkert massa matnyttig info! Just real M-power |
|
|
Jag har ägt både 3,0 & 3,2, visserligare har 3,2:an gått mindre och var i mkt bättre skick än 3,0:an och nej det skiljer inte så mkt mellan de bilarna i låga farten däremot så är det relativit stor skillnad när det börjar gå riktigt fort +200km/h. En sjätte växel är också skönt vid motorvägskörning. 3,2 har större bromsar än 3,0, enda fördelen som 3;0 har är att motorn har en vassare karaktär och är mer underhållande ur sen synpunkten. Tyvärr har jag aldrig ägt/kört GT /// mstrutsen |
|
|
Jag äger en 3.2.. och har provkört en 3.0 tycker inte alls att 3.0 känns råare och vassare utan tvärtom 3.2 känns brutalare och det är även bättre gasrespons i den (bättre bottenvrid).. sen så skiljer det rätt bra genom alla växlar, 3.2 är snabbare! 100% Original Länk BMW M3 Din dröm - min vardag |
|
| Denna fråga var ju ny.... | |
|
Bromsarna är inte större på 3,2 men framskivorna är av två material, aluminiumcentrum. (bättre kylning) 3,0 helt i stål. ----BMW ///M3--- |
|
|
Håller med bilfreak! 3.2:an känns muskligare. 3.0:an går förvisso bra men den har inte det där lilla extra när man verkligen behöver det, dvs maffigare vrid vid lägre varvtal. 6:e växeln är guld värd när man ska köra längre sträckor framförallt om man kör med sportavgassystem. Japp bromsarna är inte större utan har så kallade flytande bromsskivor fram med centrum av aluminium. 3.2:an har dessutom lite snyggare nackstöd fram med bättre sittkomfort som följd. Digitala kliman ser ju lite roligare ut oxå. Båda 3.0:an och 3.2:an är otroligt roliga och prisvärda prestanda bilar! Efter och ha kört 3.2:a i snart 5 år så skulle jag inte vilja byta till en 3.0:a men jag skulle iof kunna tänkan mig och köpa en 3.0:a också, med tanke på att det går och hitta vissa tveksamma exemplar till mycket bra pengar. Mvh Björn Länk |
|
|
Båda är otroligt fina bilar. Min M3 Länk BMW CS Nord #6028 |
|
| Inget snack, köp en 3,2. 6-vxl behöver den bilen verkligen. En chippad M3 3,2 är svårt att köra ifrån med många bilar (M3 E36, E39 M5, Alpina B8 4,6 etc). | |
|
Det verkar iaf som att 3.2:an är nr1 men i och med att vägarna svänger lite mycket här och går upp och ned i alla vinklar speciellt att köra i sthlm så lär ju en gt som är vässad till bankörning vara ett roligt åk ,,,,,man kommer ju sällan över 220km/h och då går det inte så bekvämt på vägarna här så den sjätte vxl är inte så viktig då men jag ska fundera ordentligt kommer köpa in en nu mot vintern som ja ska ha nästa sommar :D Mer "M-original" och bort me alla hobby m3:or!! orka klistra på falska dekaler........:) |
|
| Vid långkörning är det skönt med en sjätte växel. Den drar mindre vid motorvägsfart också. | |
| Femman kan vid runt 7700rpm gå förbi 280 km/h (utanför tavlan) på M3 3,2 sen lägger man i sexan :) Då tappar den ltie ork f.ö. | |
|
Jag har kört ett antal m3.or, trimmad 3.2:a, orginal .3.2:a , min trimmade 3.0:a o många orginal 3.0:or. Kompisen har precis köpt en orginal 3.2:a också. Det känns att det är mera vrid när man gasar, speciellt mellan 2-4000 varv. Men annars så är ju 3.0:an MYCKET skönare och råare. Den är rappare, precis som 325.an är rappare än 328:an, fast ändå inte snabbare. Har kört mot 3.2:or med min förra gula, och dom drog mig INTE. Så det är inte så stor skillnad faktiskt. Det sägs ju också att 3.2:an oftast har runt 310hk, och vissa 3.0:or nära 300hk orginal. Men det är ju individuellt givetvis. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
M3_LOVER: Håller med dig helt och håller när man snackar om motorns karaktär och att 3.0 är rappare på ngt sätt därmed inte sagt att den är snabbare.. /// mstrutsen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.