AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.044

Montera E28 fördelare-problem med tändningen

Hej
Jag har haft isär mitt första topplock på en E28. Nu har jag stött på ett litet problem när jag monterade tillbaka alltihop. Jag vet inte hur fördelarrotorn ska stå för att tändningen ska bli rätt. Jag har ställt motorn med cylinder ett i topp, ska jag då sätta rotorn exakt över ettans tändhatt eller ska jag sätta den innan vid 22 grader före TDC, som det tändningen ska ligga på? och iså fall hur vet jag att det är exakt 22 grader före?
I nu läget så testade jag bara att montera ihop det för att se om det funkade och det gör det inte :( Ingenting verkar fungera i tändsystemet. Jag får ingen gnista och jag kan inte mäta upp någon spänning över primärsidan på tändspolen. Jag vet inte riktigt hur jag ska börja felsöka detta så alla tips är välkommna.
Jag har mätt på primärsidans minuspol och den är inte i kontakt med batteriets minuspol, ska det vara så eller är detta ett tecken på att jag har dålig jordning där?
ao
69
aolsson79
520i -83
528i -84
Vrid motorn till T.D.C med ettans cylinder i kompressionsläge (bägge kammnockarna pekar snett nedåt på ettans cylinder).
Vrid sedan fördelaren tills rotorn pekar på ett litet märke i godset under rotorn (underplastskyddet) det motsvarar ettans cylinder.
Du kan behöva kugga om fördelaren för att få det rätt. Nu ska den gå att starta sedan får du ställa in tändningen med stroboskop mot markeringen på svänghjulet (Z).
minus på tändspolen ska inte vara förbunden med minus på batteriet så det är nog rätt. Tänk på att fördelaren går ett varv på två motorvarv. Lycka till.
ao
69
aolsson79
520i -83
528i -84
Det ska alltid vara 12v på tändspolen om du mäter med tändningen påslagen mellan plus på spolen och minus på batteriet.
Nu har jag grundinställt tändningen på bilen enigt din beskrivning så det ska förhoppningsvis fungera nu. Men bilen fungerar ändå inte.
Jag har mätt lite och det ligger inte 12V över tändspolens + sida och batterijord som det ska göra. Utan istället ligger det 0.25 volt mellan tändspolen + och batterijord. Men det ligger även 0.25 över tändspolens - och batterijord.
Jag har även testat för att se om det kommer några tändpulser från tändspolekablen genom att hålla den nära en jordpunkt och se ifall det kommer gnistor. Men det gör det inte. Jag tror därför att matningen till tändspolen inte fungerar som det ska.
När jag tog av topplocket så tog jag även loss insuget och därmed togs hela kabelhärvan loss. Jag är ganska säker på att alla kabler är tillbaka på rätt ställe men däremot så hade jag 3 st vacuumslangar som jag är osäker på vart dom satt. 2 st till fördelaren och 2 st till en liten sak på högersidan som sitter under expansionskärlet som jag inte vet vad den gör.

Jag vet nu inte vart jag ska leta efter felet eller vad det kan bero på. Lite hjälp hade uppskattats.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.