|
|
|
|---|---|
|
undrar om man kan sätta öppetfilter på min bmw 318 e30? och var man kan köpa det? | |
|
klart det går! men ta å skär upp luftburken ist så std-filtret blir öppet, då får du vad du vill ha: tuffare insugsljud -gratis! ///Anton |
|
|
Ja. Hos Mekonemen bland annat. Men det gör ingen effektskillnad om du är ute efter det, ibland blir det till och med sämre med öppet filter pga av den värme bildning som skapas i motorutrymmet och har man inte då skiljt av sitt öppna filter så är risken stor att man får in varm luft i motor. |
|
|
Skippa det öppna luftfiltret... det är en Lmm dödare bara... enda du får är ett fint insugsljud... och inom en snar framtid en trasig Lmm... Shake That Ass |
|
| Hur påvärkar det öppna filtret lmm? | |
|
BMW_320turbo, Oljorna som man smörjer in de öppna filterna med sugs in i LMM, fastnar på trådarna som därmed brinner upp. Alternativt så släpper filtret genom mer smutspartiklar, som fastnar i LMM som därigenom går sönder. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Hur lång tid är "en snar framtid"? Har haft öppet filter i fem år nu utan problem. Däremot tycker jag det är slöseri med pengar att slänga på ett sånt. Ger inget utom lite mer morr som inte hörs innan man öppnar huven. ///BMW - Was sonst! |
|
| Om det inte hörs utan att du öppnar huven är det nog dags att göra rent eller köpa ett annat märke. Jag har haft öppet filter i 6 olika bilar nu och alltid fått ett riktigt tufft insugsljud. Speciellt i 750:in som har dubbla. Den låter som en gammal 70:tals Ferrari nu. Har doch heller aldrig bytt LMM eller hört att någon av polarna har gjort det så det kan inte vara så vanligt. Sen är det väl inte hela världen att åka till skroten och hämta en ny LMM heller om det mot förmodan skulle hända. 318 E30 finns det nog en del av där. | |
|
Jag förstår inte riktigt den enorma rädslan för öppna luftfilter bland bmw-folket här... Vissa skriver att det förstör LMM, vilket till viss del är sant. Okej att om man köper ett riktigt billigt skitfilter på Konsum och oljar in det själv kanske man förstör LMM på bilen... men köper du ett fint filter från kända märken ex. BMC eller KN så är det lugnt. Det är rätt mängd olja på dessa filter. Jag har kört 500mil med ett öppet filter på en Toyota RAV4 150hk utan att någonting hänt. Jag får mer respons från motorn, vassare ljud och en lite bättre bränsleekonomi. Tummen upp! Och angående "värmeproblemet" med att montera öppet filter... hur tror ni motorn suger in luften med orginalfilter? Jo det är så enkelt att oftast är luftboxen monterad så att den kan suga in kall luft utifrån, eller också har den en slang monterat till sig som suger in kall fräsch luft. Man KAN faktiskt göra likadant även om man har ett sportfilter... det är pisslätt att dra en alu-slang från fronten på bilen till filtret. Och när du står still med bilen är du väl knappast ute efter att få ut absoluta topp-prestanda från motorn va? Sportfilter är bra! |
|
|
Libell: Kunde inte sagt de bättre själv! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.