AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.107

Mer pulver i 525tds -93. Har redan kcr-box, vill ha mer krut ändå...

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Är det lönt att ge sig på avgassystemet t.ex. 3"efter turbon och liknande? Boxen är redan uppställd lite i överkant...

Rickard
kan du inte skruva upp laddtrycket?

jag var och kände på min och det finns ett stag mellan avgas del och "fläkt" detl på turbon. staget går att justera längd på, och därmed öka laddtryck.

så gör man på bensinare, men dieslar brukar man få lura på nått sätt, vet inte riktigt hur.

det du justerar är så att turbon inte släpper ut övertrycket...

men håll koll på turbon när du ökar laddtrycket, hade en 740 turbo, och jag trodde turbon skulle smälta när jag hade kört hårt, överdriver inte att hela turbon och grenröret var ornge, precis som glödande metall..

Är kcr boxen bra? ska köpa en till min lite senare, antar att det märks mycket..
går dom att justera själv? och exakt vad gör dom?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
original så har jag ett laddtryck på cirka 0.8-0.9 bar. Med boxen lagom uppställd får jag cirka 1.0-1.1 utan att röra staget på turbon utan bara skruva på boxen som är enkelt justerbar med en liten radiomejsel. Provade att skruva upp boxen ytterliggare lite till i förrgår och då blev resultatet att när varvmätaren gick över 2100rpm så gasade det av sig själv upp till cirka 4000rpm med foten i luften och den spann hejdlöst. med den lugnade sig efter ca:2 sek. Antar att det skulle funka bättre på en manuell bil, för tror inte att lådan pallar med all effekt som går att få ur motorn med boxen. men jag sänkte tillbaks litegrann och nu laddar den ca:1.25bar och jag måste bara säga att det är en GRYM SKILLNAD. Provade att montera bort efter att jag gjort motortvätt för nån vecka sedan (för den tålde inte vatten märkte jag, men var bara lägga den på elementet över natten så gick det igen.) och trodde jag fick öppna dörren och sparka på för jag trodde inte den fram av egen maskin. Det blir en helt ny bil med boxen så jag kan rekommendera den STARKT. Ett tips: köp turbomätare innan du monterar boxen så kan du övervaka vad som händer lite enklare.

Rickard
jo, en ladd mätare ska man ju ha, visste inte att det var så högt orginal...

vill man så klarar turbon säkert upp mot 1,5 bar, men sen ska man ju få resten att hålla med.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
jag vet inte om min är orörd angående laddtrycket från början. Innan jag kollade, så trodde jag att det låg på cirka 0.4-0.5 bar. har för mig jag fick reda på det här på forumet.

Rickard
0.5 låter mer troligt..

lägre laddtryck innebär ju bättre bottenvrid, när man ökar laddtrycket eller skaffar större turbo så får man ju effekten på högre varv när det flåsar på bättre ur motorn.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.