AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.233

mer fart ur en e30

ri
52
rille
730i 92
316i 92
hej,

Är lite avundsjuk på min bror som åker på banträffar med sin porsche och vill ha en egen bil att köra bana med. Dessvärre är min budget ytterst liten. Jag har tänkt mig följande:

-köpa en e30
-lätta den enligt era tips här på sidan
-sänkningssats
-ska väl vad det lider skaffa en bra motor

frågor:

-bör man, med tanke på bromsar mm, köpa eller undvika någon modell/årsmodell.
-vilken effekt har vingar och kjolar? wtcc bilarna kör med en väldigt liten vinge bak - någon effekt på en e30 runt bana?

tack och hej.

rickard

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
köp en e30 325i (oavsätt årsmodell) plocka ut allt som inte behövs i bilen, sattsa på bra stötdämpare/välkända fjädrar, bra belägg osv osv
Jag vet att man får ner en e30 med m20 till 900kg...men sen börjar det kosta pengar. Men strax över 1000kg och 170hkr då börjar man få kul ;)
Bilen/svenska banor är lite väl långsamma för att vingar ska spela stor betydelse...och spec när det endast handlar om amatör åkande.

/Pelle
Utgå från 325i eller 318is 16V. Det ger mer av de rätta bitarna från början.

Lycka till! Du har just skådat ljuset på något oerhört kul! :-)

/Anton
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Min erfarenhet säger mig att originalbromsarna räcker väldigt långt, särskilt när bilen lättats. Jag åker med trummor bak utan problem hittills! Men byt till racingbromsvätska.
Är det banåka du vill koncentrera dig på kan du med fördel skaffa en sådan bil som jag har, en 320i fast med den större 325i-motorn i. Då får du 320i´ns rappare utväxling kombinerat med den pigga 170hk-motorn = KUL! Det går väl i praktiken inte fortare rakt fram genom växlarna, men det är lättare att få bra dragläge så att säga när det svänger.
Det dyker upp E30 320i med 325i-motor med jämna mellanrum i annonserna. Här är en ganska ny som dessutom redan verkar aningen fixad med bättre väghållning: Länk

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Kan bara hålla med föregående talare. Jag körde 100 varv på Gelleråsen med min lättade 325a med orginalbromsar från Biltema och hade hur kul som helst.
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Och andra kan inte ens stanna från 200km/h, iofs har jag nya klotsar på gång .
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ett enkelt men bra knep att få bättre kylning på bromsarna är att kasta bort dimljusena! Mycket skön kalluft når bromsarna då.
E30 -88 och nyare har dock bromskylning redan som original i frontplåten. Tipset gäller alltså de äldre bilarna.

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
Luftintagen är inte fel att ha. Men dom kan förbättras så oerhört om man drar en slang från mynningen av luftkanalen i främre delen av hjulhuset till centrum på bromsskivan.
Bromskölden tas bort. Den tillför inget.

Luften ska ledas mot centrum av skivan och ha möjlighet att dras in i ventileringen som skivan har. Det ger en jämn kylning på båda sidor av skivan. Risken är om man bara pekar slangöppningen mot skivan att man kyler insidan av skivan och får en skev skiva.

/Anton
ri
52
rille
730i 92
316i 92
Jag tackar för alla svar/inlägg som kommit hittills.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.