AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.807

e28 vs e34 motorfästen osv?

Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Tjena..rasade min m20b25 i min e34..har nu fått tag på en m30b28?(om dom nu heter så?) som fortfarande sitter i ursprungliga bilen..en 528 e28..min fråga är..passar de typ rakt över om jag tar hela drivlinan i form av motor o låda??Med motorfästen o sånt alltså!!

Tacksam för hjälp!!

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
Passar nog inte så bra , sedan så tycker inte bes om det heller !

Billy B10
Länk
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Besiktningen fattar inte sånt..byter bara upp mig 0,3 i liter o 12hk så de kvittar nog..Varför skulle de inte passa??Sitter ju m30 motor i alpina b10 e34!

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
Jamen , motorerna är ju inte ens lika utseende mässigt altså...
Och jag kan tänka mej att motorfästena inte är samma....

Det ju trots allt ganska olika motorer , m30 och m20....

Billy B10
Länk
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Dom e ju inte så olika utseende mässigt heller..tar du en 535 e34 så ser ju den motorn ut precis som en motor i en e28..vi pratar 12v genomgående nu alltså...inte 24v..
De e klart att de e olika motorer men dom sitter ju i samma bilar..finns ju m20 i e28 likväl som de fins m30 i e34 o i min e34 sitter de en m20..
Men men..köpte den där 528an iaf så vi får väl se hur de stämmer =)

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
Ja ja du har rätt i det du skriver , men om bes gubbe bara har lite koll så tror jag inte att det går.....jag menar en m20 har kamrem medans alla m30 har kejda , och de ser inte lika dana ut.....

Billy B10
Länk
det enklaste är om man har en 528 och lägger ner en 535 spis istället...Då ser de (bes) garanterat inget!

Billy B10
Länk
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Nästan helt sant..förutom att fördelarn sitter på olika ställen på 2,8 o 3,5 på 3,5 sitter den som på m20 motorerna medans de på 2,8 sticker ut som på en gammal volvo om man säger så..men sånt har ju inte besiktningsgubbarna koll på..o ja tror heller inte dom river "kamremskåpan" för att se om jag har rem eller inte..låter helt ologiskt!!Man får öka effekten en viss procent utan att regga/typa om du vet..så de e nog inget dom bryr sig om ens!!Har aldrig varit några problem när ja byggt mina volvo bilar..aldrig letat motornummer o sånt dumt..vill nog till stora (synliga/märkbara) förändringar innan dom börjar göra sånt!

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
Ja , jag vet vad du menar , men ang 528 / 535 så går det att använda 528 'ans topp på 535 spisen , men som sagt det ser nog inte en bes gubbe (om han inte själv kör bmw)

Men de två 528 535 har samma motorfamilj , en sån som din m20 520 323 525 osv ser inte riktig likadan ur som en m30 , men som sagt det är ju bara att testa !!!!!!

lycka till iaf...

Billy B10
Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
m20 från 88- och framåt har fördelarn monterad på kamdrevet, medan äldre har monterat på en separat axel på sidan om.

Chansen är stor att du klarar besiktningen, men risken att bli ertappat finns ju alltid

//Simon
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Xtracrispy:Japp..samma med den m30b28 motorn ja köpte..fördelaren sticker ut åt sidan..men de ska till mycket för att en besiktningsman ska gnälla på nåt sånt..o förresten så slänger ja på mitt m20b25 insug..för de passar väl rätt på??Dom säger att de e bättre flöde i ett sånt va??

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.