AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
812

750iA e32 varför öppnar inte spjällen riktigt?

HA
7
HAJ8
BMW 540iA -97
En kompis har köpt en 750 årsmodell 93, å den går inte riktigt som den ska. Har kört 750 förut och dom har gått ruskigt bra, men den här känns seg, det liksom går tungt för den att varva ur, ungefär som om den inte får luft eller nåt sånt. Så jag har läst ca tusen inlägg här och förstått att det händer att gasspjällen kärvar.

Så nu till problemet: Plockade bort insugsslangen som sitter före spjället och kikade in. Där ser man spjället tydligt. Provade sen att slå på tändningen och gasa. Då rör sig spjällen, men bara en liten bit, man trycker ner gaspedalen ca två centimeter och spjällen öppnar lite. Om man sen gasar mer så öppnar spjällen inte mer för det. Har provat att ha motorn igång och gjort samma övning, ingen skillnad. Man ser ju spjällaxlarna och båda spjällen uppför sig exakt likadant och öppnar precis lika mycket(litet) å sen är det stopp. Tycker att de åtminstone borde öppna olika mycket om dom bara kärvade. Nån som vet något om det här? Tacksam för svar...
Paap Reeder
---- med stillastående motor öppnar spjällen bara till nödläge ... som det verkar ... TROR jag.
Min går klockrent och med stillastående motor så rör sig spjällen ytterst litet.

Har du inte LMM i så går den säkert på bara nöd.
Enligt min mening kan man med elektroniska spjäll inte göra som på en amazon med solex: "trampa gasen i botten och titta ner i halsen".

Spjällen skall bara inte öppna lika utan även stänga lika. D v s dom måste ha ett "lika flyt" om man så säger.
Enda chansen att testa detta utan DIS är att lossa spjällhusen och i handen göra det s.k "spjälltestet" .... du har säkert läst om det i ngn av trådarna.

Är du 100:a på att båda LMM är OK? Finns även ett "vedbodstest" för dessa.

Är kattarna igensatta?
Vad säger DIS?

MVH /// Paap R

HA
7
HAJ8
BMW 540iA -97
Rör sig spjällen bara lite även om du har motorn igång?

Har inte kört nån DIS på den, antar man måste in på en verkstad då?

Vet inte om LMM är ok, det enda test jag gjort är att ta ur dem med motorn igång och konstaterat att den går illa om de inte sitter där.

Kan man kolla på nåt enkelt sätt om kattarna sitter igen? Eller måste man skära upp dom?

Paap Reeder
Enligt min mening är DIS att jämföra med när tandläkaren säger "Gapa stort" ... så man får överblick över vad som är på tok.

Är DIS okej och den fortfarande inte vill på toppvarven ... skulle jag gå på kattarna.
Har den gått "fel" innan ... t e x med lambda typ 0,9 eller eldat olja så är det risk att kattarna minskat sitt flöde.

Enligt min mening finns det några sätt att kolla kattarna.
1) man släpper ner en 10 w glödlampa på tråd genom lambdasondernas hål så att man kan föra lampan upp och ner.
Från "aktern" kan man så se hur mycket ljus som kommer igenom. Man måste titta i "exakt längsvinkel".

2) man helt enkelt blåser genom katten. Först en "frisk" och sedan en "sjuk".
Jag har två uppsättningar kattar vara en är sprillans och gör jag "lungtestet" på den nya samt de kattar jag nu har på kan man märka en ca 10%-ig skillnad i flödets lätthet.

3) man låter en firma kontrollera flödet med en flödesmätare

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.