|
|
|
|---|---|
|
hej har ett 1 konstigt problem med min e30 318. kopping funkar jätte bra när man kör bilen men ibland när man håller nere den en stynd så börjar bilen åka iväg eller att det raslar när man lägger i en växel.. kan det vara så att det är luft i stystemet eller vad är det... | |
|
Det är nog nån läcka på slavcylindern eller huvudcylindern. Kan vara packningarna. Hade så för några år sen på min bil. |
|
|
min 320 -87 var likadan.. d visade sig vara fjädern i huvudkopplingcylindern, som trycker tillbaka kolven, som hade gått av och skurit upp packboxarna i cylindern.. gick t skroten å hämta en komplett cylinder i alu för 80:-, den innan var i järn(svart) och var känd för att krångla |
|
|
Jag hade samma problem med min E30, det var huvudbromscylindern som var kass. Jag har för mig att den kostade 525Kr. på BMW. |
|
|
Jag förstår inte vad huvudbromscylindern skulle ha med kopplingen att göra !? Kopplingens slang sitter ju visserligen på kärlet som sitter på HBC:n, men den har ju en helt egen slang från kärlet, och påverkas inte alls av HBC:n !? En HBC kostar för övrigt typ 1300 på mekonomen om du lämnar den gamla i inbyte. Felet lär nog dock ligga i slavcylindern !! |
|
|
nej hbc kan du ju utesluta, finns inget i hydraulikdelen där som påverkar kopplingen, mer än nivån i bromsvätskebehållaren... när du hittar vilken av cylindrarna som är kass så köp en ny, renovera inte! antagligen är den bef. cylindern väl sliten och då är det inte säkert att nya packningar tätar utan att man kan behöva brotcha cylindern lite...blir både billigare och smidigare att köpa en ny! MVH Johan K |
|
|
det finns en huvudbromscylinder som sitter vid trumman vid säkringboxen.. och en huvudkopplingscylinder som sitter ovanför kopplingpedalen... du kan enkelt se om det har läckt från HKC då det borde ha läckt olja ner på mattan.. däremot så hade min HKC inte läckt ut ur systemet utan hade bara tappat tryck invändigt pga fjädern inuti hade skurit. den som satt orginal var svart(järn) den hade på senare år ersatts utav en i aluminium.. båda kostar ca 1100 nya däremot så går det att köpa en reparationssats till dem på Länk som funkar utmärkt... har du däremot den gamla svarta bör du hitta en i alu istället... det är olika storlek på kolvarna inuti oxå... det kan ju vara slavcylindern på växellådan som gett upp oxå.. men då brukar det droppa olja under bilen då å då... både HKC å slavcylinder är mycket enkla att byta och tar ca 30 minuter + luftning..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.