|
|
|
|---|---|
|
hej. har en 90:ans 535:a, den saknar gasvajer, alltså den har elektrisk gas, tycker att de flesta jag sett har haft vajer. hur ovanligt är detta? | |
|
Bilar med ASC - anstispinn har elektronisk gasspjäll! och därmed ingen gaswire..... ///Magnus |
|
|
Jag skull tro att endast de bilar utrustade med ASC saknar gasvajer. ASC funktionen styrs via det elektroniska gasspjället på motorn, liksom EML systemet. Det senare lär finnas pga möjligheten att få det på köpet med tanke på att ASC krävde elgasspjäll skulle jag tro. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Har inte en 90:a gaswajer, jag trodde det var mycket senare man började laborera med elgas. En bil med ASC och antispinn kan mycket väl ha gasvajer, min bil har t.ex detta. Vissa E39 hade enbart potentiometer på gaspedalen och motor vid trotteln men jag tror man gick tillbaka till samma system som i min pga mindre strul. Så här funkar det: Pedalens rörelse överförs med vajer till en spjällaxel som medelst fjädrar påverkar själva trottelspjället. Två potentiometrar följer gaspedalens axel och ytterliggare två följer själva spjällaxeln, som dessutom har en motor (egentligen bara en elektromagnet som kan göra ett halvt varv). Vid normal körning följer spjället gaspedalen helt och hållet. De olika potentiometrarna ger hela tiden signal till motorstyrningen om läget på gaspedal resp spjäll, och motorn kan när som helst direkt vrida spjället utan att gaspedalen följer med eller hindrar detta. Detta gör den när ASC osv griper in och även när farthållaren används. Hela enheten tillverkas dessutom av DellOrto, den store moppetidens förgasarhjälte...) En fördel med detta systemet är att om elektroniken faller ifrån så kan man fortfarande direktstyra spjället med pedalen. På vissa modeller (tidiga E39?) har jag hört att det även går en kort vajer även ut till givare eller om det var trottelmotorn? FP |
|
|
Min Alpina har potentiometer på gaspedalen. Den är tillverkad Aug 90. Den har ASC och EML. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
det kan nog stämma att det har att göra med asc. det har nämligen denna.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.