AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.171

M Roadster startar inte

Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Åkte en kort sväng igår och parkerade bilen hemma på min parkeringsplats. En halvtimme senare när jag ska iväg så startar bilen till men dör på en gång, efter det så tänder den inte alls, startmotorn går runt men bilen startar inte.

Någon som har någon bra idé vad som kan ha hänt? Jag har kollat säkringarna och de ser hela ut.

/Hans
Hmmm....En del M-modeller (M5 E34 tex) är känsliga för korta "körintervaller" dvs motorn surar ner sig. Råkade själv ut för detta på min M under tiden det stod hos lackeraren,killen ringer o säger att bilen pajjat då den ej startar längre.Det kom fram dock att de flyttat runt bilen en hel del varvid den "surade" ner sig kopiöst.När ja kom dit för o kolla vad som hänt tände den inte alls,inte det minsta...Eftersom jag inte hade lust att skruva ur alla tändstift o "lufta ur" cylindrarna fick det bli "snabb metoden",bogserade bilen i ca 30-km/h med tvåans växel i dock UTAN att ha tändningen på (då lär den ju pumpa in bränsle,o oförbränd bränsle i katten e inte bra). I vilket fall så "torkade" cylindrarna fint o bilen startade sedan som den skulle....
KAN vara så enkelt även i ditt fall, har svårt att tro att nåt mer allvarligt har hänt men man vet aldrig...
PS:Har du försökt o starta den nu på morgonen?Hade du problemet jag beskrev ovan så lär den starta nu...

Ma
104
Mathias
Bmw 745 iA-02
Ford Mustang Mach 1 -03
Chevrolet Camaro Cab-95
Har själv varit med om det du beskriver, har samma motor som du i min. I mitt fall var det bränslepumpen i tanken under baksätet som la av, ny pump rådde bot på problemet, kostade en slant dock. börja med att kolla om pumpen snurrar när du slår på tändningen... Lycka till !!
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Testade starta den nu på morgonen men lika dåligt resultat som tidigare. Ska lyssna efter pumpen, tack för tipset.
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Nu står den på verkstan och jag åker DKW så länge :-(

Försökte lyssna efter bensinpumpen men tanken sitter lite knepigare till jämfört med coupé/sedan-modellerna där det väl bara är att lyfta på baksätet?

Jag återkommer och talar om hur det går när verkstan har kollat...
Ma
104
Mathias
Bmw 745 iA-02
Ford Mustang Mach 1 -03
Chevrolet Camaro Cab-95
okidoki, jo, det stämmer att tanken är lättillgänglig på coupe, cab, kanske även sedanen också.

Z3
76
Z3-MANNEN
Z3 M Roadster -97
Estorilblau
Va med om exakt samma sak.. det var en så simpel sak som säkringen till bränslepumpen. Satte i reserven och bilen gick som en klocka. Inte en krona kostade kalaset. Men man blir lite nervös när bilen inte vill starta.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Bong: Om du behöver komma åt bränslepumpen så sitter den lätt åtkomlig under klädseln bakom passagerarstolen, kolla här: Länk
Kan iofs vara lite farligt om du har mycket bensin i tanken :/

/Masten
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Nu funkar bilen som den ska igen. Lite pinsamt: det var säkringen till bränslepumpen... grejen är den att den inte hade brunnit av utan att tråden liksom hade spruckit, syntes inte om man inte tittade riktigt noga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.