AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
855

Kylarläckage V12

Paap Reeder
Hej!

... hinner dra en fråga på forumet före efterrätten och kaffet:

... i våras började min kylare droppa vatten.
En av de många delar som var nya när jag köpte V12:an. (Lagat sönder? ... hördes det från köket - inte bra.)

Sannolikt har det övre "fästet" för autlådakylanslutningen "fått sig en hurring" ... under allt mekande.

Nu köpte jag en "ny" kylare i Linköping och efter 100 mil visar det sig att den är helt OK ... men min är finare förutom att den läcker ..!

Sprättade idag loss gaveln. Kring övre oljekylfästet finns en hårfin spricka.

Hur göra??

Kan man överhudtaget laga detta "bakelit"-material??

Min plan: svarva till en litet större bricka och innifrån trä på den på oljkylaranslutningen så att anliggningsytan innifrån blir ca 6 mm större i ytterdiametern varefter den yttre klämmuttern pressar ihop sprickan.
Skall man lägga epoxi emellan om man först bänder isär sprickan några 10-delar?

... nu blir det kaffe å tårta.

MVH /// Paap R
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag tycker ditt förslag är vär att prova. På min 535 `91 hade jag en knäckt den övre kylaranslutningen. Min kompis som bl.a pysslar med plast svetsning, försökte fixa det, men efter 100mil var det kört. Det är ju någon form av klippt glasfiber armering i plasten och det är väldigt svårt att svetsa den. Epoxi är nog det som funkar bäst, men det är alltid ett frågetecken hur bra adhesion man kan få med feta glykolrester på ytan.
betriebsanleitung3
Jag har aldrig lyckats att få det att hålla mer än 50-100 mil, epoxy släpper fast man slipar rent mm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.