AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.107

Felkoder alpina b10 biturbo?

har hänt ett par gånger att laddtrycket slagit ifrån...när jag sedan står på tomgång så blinkar lampan som sitter vid ratten till laddtrycket såhär: 3 blink 4ggr i rad sedan 4 blink och sen 2 blink, alltså: tre tre tre tre fyra två, sen börjad det om igen. Är det någon som har någon lista på felkoderna som kan kolla vad det betyder? vore väldigt tacksam för svar...mvh joel
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Har för mig att det är laddtrycksstyrningen som indikerar så när den är trasig.
I alla fall så stog det i min instruktionsbok att om så var fallet, eller om den lös konstant (kommer ej ihåg nu) så var det raka vägen till verkstad för byte/kontroll!
Laddtrycket kan skena iväg då om inte den fungerar vilket kan resultera i trasig motor om man har otur!

Dem kanske vet mer på Alpinacs?
Tr
87
Trotto
B10 Biturbo - 90 #92
Jeg hadde et problem med overtrykk, da en wastegate-slange gikk i stykker. Jeg sendte koden til Alpina i Buchloe, og fikk svar direkte hva koden gikk ut på. Koden var 2 - 3. "The blink code means the pressure is to high" var svaret.

Likeså kom de med en rekke feilmuligheter:

"The following subjects could lead to that fault:

- new turbo chargers (the spring is very strong)
- the hose to the regulation valve was kinked
- the potentimeter on the throttle body for the pressure regulation is not adjusted right
- the control unit is defective"

Så da var det bare å lete etter feilen ;-) Heldigvis var feilen alternativ 2, det billigstse å reparere.

Hør med Alpina, så får du nok svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.