|
|
|
|---|---|
|
Hej Kollade på en bmw som jag funderade på att köpa, det var en 730 med sachsdämpare med en elkabel i toppen, vad är detta för typ av dämpare o är dom dyra ifall dom går sönder? Mvh Jompa | |
Paap Reeder |
... uppgifter om ca 10 000:- / st har förekommit. Ngn har på ngn sida lyckats renovera .... men inget man gör i en handvänning vad jag kan förstå. MVH /// Paap R |
|
är det dom som kallas edc? för vad jag läst här så ska dom väl ha en hydraulslang? vad jag såg lite snabbt så fanns inte det men jag kanske missade det. |
|
|
Hej. Jag satte gasdämpare på min förra 750. Pluggade ledningarna. På den jag har nu är elkablarna kapade men hydraulslangarna är kvar. Antar att det finns olika alternativ. Men det funkade bra på min förra med gasdämpare, var Sachs. Och min nuvarande reagerar inte på att elkablarna är ur. Är inte dyrt tycker jag, och som Paap säger har även jag hört priser runt 9-10k på nya org-dämpare. Motornord har bra alternativ. Kolla även om du ska byta hur fjädrarnas längd bör vara om du väljer gasdämpare. |
|
|
Frågade pris på nya EDC dämpare tilll min E38 på BMW Group innan sommaren: ca 5200:- per styck, inkl moms, men exkl montering. Kolllade även på mekonomen, de hade samma Sachs-originldämpare, men var några hundralappar dyrare. Mvh. /Kjell |
|
Paap Reeder |
... Kjell ... är inte E32:ans dyrare? MVH /// Paap R |
|
Paap, aha - så de är inte samma på E32, E38 och E39 (åtminstone M5 har väl dessa?)? Det visste jag inte... Är det skillnad på dämparna för EDC och EDC III också tro? Har ni sett tråden på M5-board om flygmekanikern som hade låtit tillverka nya packningar och bytt i dämparna? Han bodde i England, men har nu flyttat till USA, så det känns som lite långt att skicka sina läckande dämpare till honom... Borde vi inte kunna hitta en liknande snubbe här i Sverige? Är det inte någon som känner någon, eller som känner någon som känner någon, typ? Mvh. /Kjell |
|
|
Kanske lite utanför ämnet, men tro det eller ej MICRO har börjat med grejor till E32. Samma fabrikat som MotorNord men bättre sortiment. En del dyrare och en del billigare. Mycket bromsgrejor. mvh/Nisse |
|
|
Nja Ragge man skall passa sig för Tema då det inte står ens ursprungsland på delarna och dom verkar köpa "spot-partier" dvs ena gången får du Brembo nästa gång nåt kinesiskt junk Ibland är deras torkare Bosch ibland så usla så dom inte räcker en vecka ens.. Så det är tyvärr lite gambling på reservdelarna där MEN verktygen med 10års garanti duger fint åt alla hobby meckare som inet jobbar med dom 40 timar i veckan.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Kjell, kan du göra en länk till den diskussionen du hänvisar till, jag är intresserad... Har funderat på att göra ett jobb om jag hittar några beg dämpare att öva på, vill inte ställa bilen under tiden. Är det bara nya packningar som skall i så är det ju genomförbart, om dom inte är för svåra att få isär (svetsade-nitade osv) /Mats J |
|
|
Hej Mats j, jag tror jag har en dämpare du kan få. Ska kolla upp det så fort jag bara hinner. Under veckan tror jag. Om du är intr förstås. |
|
|
Hej Mats, Här är länken: Länk I korthet har en Amerikansk flygmek bosatt i England, Garcia, haft samma problem med läckande EDC dämpare på sin M5:a som så många andra BMW ägare. Men då han jobbar med att renovera hydraulik för flygbruk har han monterat isär dämparna och beställt "customtillverkade" nya packningar. Han har sedan erbjudit sig att renovera andra BMW ägares dämpare på samma sätt till en mycket rimlig peng, och många på M5 forumet har anmält sig intresserade. Tyvärr flyttade Garcia hem till USA i denna veva, och sedan har han haft fullt upp med div familjebestyr, så jag tror inte han kommit igång med renoveringar ännu efter flytten. Idén är ju utmärkt, men jag känner inte riktigt för att skicka mina dämpare till USA oavsett om han kommer igång igen. Men jag skulle vara mycket intresserad om vi kunde hitta en motsvarande kompetent person här i Sverige... Mvh. /Kjell |
|
|
Mats, Här har du en länk till med bilder på hur man tar isär dämparen etc: Länk Mvh. /Kjell |
|
|
RonnyL, du har mail. /Mats J |
|
Paap Reeder |
Kjell S! ....vet inte men jag antog att dom vidareutvecklade detta med EDC och fått fram billigare grejor. Kan mycket väl vara som du säger "att det sitter samma på hela bunten". MVH /// Paap R |
|
Paap; du verkar ha rätt - kollade just på realoem och jämförde min mot en E32 750iA-91, och det är inte samma art.nr. Till min E38 är realoempriset US$622, och för E32 är det US$1036... Mvh. /Kjell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.