|
|
|
|---|---|
|
Finns det nått bra ställe som man använda som jordning av slutsteg och stereon? Ska jorda på samma ställe tänkte jag men är det nått ställe som är bättre än nått annant? MVH | |
|
Bältesinfästningarna rekomenderas! Rejäla skruvar direkt i balk. |
|
|
det går ju bra att jorda i stort sett vart som helst i karossen! leta efter ett ställe där det känns stabilt och inte är ett tjockt lager färg i vägen! |
|
|
Minuspolen på batteriet är aldrig fel, eller möjligtvis andra änden på samma kabel, där minuspolen jordas i chassiet. Om man hämtar plus direkt på batteriet, varför skulle man hämta minus ute på chassiet en bit ifrån? FP |
|
|
"folke" Nä det är ju sant men bla "Nårdik" säger att deras tester visar att det är sämre att jorda direkt i batteriet. Få leta mig fram lite idag. |
|
|
Behöver inte leta, jag har hört det förut, flera gånger. Andra tester säger att störningsnivån är minst tvärs över batteriet eftersom impedansen i elsystemet är som lägst just där. Så fort man tillför yttre ledare, i synnerhet chassi av järn och stål som leder sämre än koppar, så ökar totala impedansen i kretsen. Om man dessutom matar på laddning via samma chassi och plockar jord en bit ut i "ledningsnätet" så är det ganska självklart att nivån på rippel och störningar är högre där. Vi pratar inte om stora skillnader nu, och i normala fall med en korrekt förstärkare gör det ingen skillnad. Störningar av typ generatorvinande tar sig nästan undantagslöst in i förstärkaren via jordslinga som vildas vid två eller flera jordpunker (oavsett plats) i systemet med huvudenhet, förstärkare osv. FP |
|
|
Jorda nära steget så slipper du köpa så många meter av den dyra grova kabeln, sen är det bara att dra klenare kablar från allt annat till den punkten. Tänk på att ingen del av stereon får komma i kontakt med jorden på nåt annat ställe om det ska vara help optimalt. Skärmen till antenen kan vara jordad i antennförstärkaren tex. Men som sagt, att jorda allt i en punkt är ingen garanti för att slippa störningar. |
|
|
Jag jordade i balken som sitter mellan reservhjulet och batteriet. Drog även 2st extra 33mm jord kablar ifårn batteriet till balken. Funkar jävligt bra har ingen störningar eller nått, allt funkar till 110%. MVH Lite kul att man hänger härinne kl 01:39, undrar om man har blivit lite beroende av denna sajt. =) |
|
|
"Daniel" Jo jag vet att kablarna är dyra, har 2st Genesis steg och ett DLS A2 steg, med andra ord så har det gått åt ett par meter. Tur att batteriet sitter bak! Alla kablar är av DLS så inget billigt direkt. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.