AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
637

Torkar bekymmer E-28

Jag har ett konstigt problem med vindrutetorkarna på min 518 E-28....
Vid körning på "intervall läget" samt "ensveps slaget" så går torkararmarna mycket hackigt till och från....
Men om man kör med torkarna på en längre tid "kontinuerligt" så fungerar intervallen tills nästa gång bilen har vilat en stund !!!

Dessa saker har jag gjort på den....
*Tagit bort och kollat länkaget så att det inte har kärvat fast - det går hur lätt som helst !
*Testat med en annan torkarmotor , samma fel ändå....
*Testat med ett friskt Intebsivrengörings relä , samma fel ändå
*Bytt torkararms-spaken inne i bilen - samma fel ändå
*samt kollat säkringen

Finns det något mer relä ändå (än det stora svarta) ?
Någon som haft liknande fel på sin ?

Billy B10
Länk
intensivrengöringsrelä* ska det stå... (det stora svarta)

Billy B10
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
I snäckväxeln till torkarmotorn sitter några släpkontakter, som har till uppgift att hjälpa torkarna att 'hitta hem'. Dvs så länge torkarna inte står i viloläget, ska torkarmotorn få spänning via släpkontakterna även när matningen 'från spaken' är avslagen.
Där viloläget är, har släpkontakten ett litet avbrott så att torkarna ska stanna. Dina symptom tyder på att det är lite dålig kontakt i släpkontakterna - när torkarna gått ett tag, har det 'skavts av' och/eller blivit varmt, så att det blir tillräckligt bra kontakt för att torkarna ska bära sig normalt åt. Skruva av locket där kablarna går in i snäckväxeln (huset på torkarmotorn, det har ungefär samma form och storlek som en hockeypuck) och kolla att släpkontakerna är hela, rena och ligger an ordentligt.

/// Gunnar E.
Tack för tipset , det ska jag ta och kolla upp....
Lite konstigt att den andra motorn jag fick tag i fungerade precis som min...Vad jag vet så vad den hel....hmmmm

Billy B10
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.