AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.227

fläkten lever sitt eget liv hur fixar jag de.

bmw,m3
Hej!

Har en bmw 328-97.

Fläkten i bilen fungerar lite hur som helst.

Hur byter jag ut kopplingen som får fläkten att fungerar + vad sitter den?

Killen jag köpte bilen av sa att man ska ta ut hela (fläkten) eller vad man nu ska säga, de ska sitta bakom där?

Mvh

bmw,m3
förresten jag har dubbel ac. kollade på mektipset om byte av fläkt motståndet.

ska jag gå tillväga så som dom visar på tipset eller på nåt annat vis?

Mvh

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tja!

Så du har också köpt bil nu? Ser att det vart en 328:a nöjd?!

Jag köpte en "ny" bil för en vecka sen efter 6 månaders väntan. Vart en 323:a från 96. Är supernöjd faktiskt! Daytona violett, m3 optik från fabrik, sv-såld, super fin :D

Åkte (flög) 70 mil norrut och körde ner pärlan, gick hur fint som helst. Sen har jag lämnat in bilen för en "engine flush" nu i veckan, tvättat och pysslat lite med den. Ska lägga upp den i galleriet här snart, ska bara polera och vaxa den först om vädret tillåter..

Angående fläkten så är det väl bara att göra som guiden säger, eller?

bmw,m3
Hej! Japp de blev en 328-97 fick den för ett bra pris så de va svårt att låta bli + jag blev av med min bensilslukare pontiac transport.

Jo den såg fin ut den bilen du köpte för de va väl den på blocket?

Jodå jag är nöjd för den är riktigt fin och välfungerande men jag har redan börjat söka efter en större bmw typ, 750 740 540 m5 m,m men de är riktigt tacksamt med 328 i bensinkostnaderna för den drar ju ingenting i bensin.

tror de ska vara som guiden säger men enligt han jag köpte bilen skulle man ta ut själva instumenteringen där vad fläkten sitter (knapparna mm,m)

Mvh

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Japp, det vart den på blocket. Enda jag vill "fixa" på den är 17 eller 18" fälgar. Vet dock inte om jag ska göra det i slutet av månaden eller vänta tills våren? Funderar på ett M-test snart också och en efterföljande insp. 2 sen besikta i slutet av året.

Ja, bensinförbrukningen är sjysst, om än bättre på min 323:a. Lyckades köra strax över 700 km på en fulltank och det var något alldeles nytt för mig då mina 325:or knappt bruka gå över 500 km på en tank. Och då kan jag tillägga att jag körde en hel del på farthållaren + ett tiotal omkörningar. Riktigt nöjd är jag.

Jag skulle lita mer på guiden här alternativt fråga närmsta bmw-verkstad. Okunnigheten bland folk är rätt stor ibland, så försök få svar bland folk som kan sin grej.
bmw,m3
ok

lycka till med den nya bilen.

Mvh

ma
597
magican
E36 328 Coupe
Kan säga att jag följde guiden till 100% när jag slipade till mitt motstånd, funkar húr bra som helst nu. Förrut gick den bara lite långsamt på alla lägen utom 4, då vare fullt blås. Sen vart de normalt igen.
bmw,m3
Hej!

Ska jag gå efter mektipset till e36 eller e46

Jag har dubbel klima digital.

ma
597
magican
E36 328 Coupe
Beror väl på vad du har för bil, är det en E36 så ska du ju gå efter E36 :)

Jag har iaf en E36 -93 med dubbelklima. Följde tipset som sagt, mekade ur fläktmotsåndet, slipade och det funkar.

Då detta rör själva fläkten tror jag inte det spelar någon roll om man har dubbel klima lr inte, men eftersom du frågar om det, och jag har också det så kan jag bekräfta att tipset funkar även då :)
bmw,m3
ok, provar med e36 tipset.

Mvh

Jag har E36 med "dubbelklima" antar jag, alltså kan ställa tempen separat vänster/höger. Mitt fläktmotstånd ser ut som på mektips för E46, alltså med flera "aluminiumstavar", tror inte man kan göra mycket åt det förutom att köpa nytt. Sist min fläkt la av så ruckade jag bara lite på kontakten som går in i fläktmotståndet och vips så gick fläkt-eländet igång...
Kanske bara glapp i kontakten, billigare än 1000-lappen för ett nytt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.