AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.247

Reparera fläktmotstånd (även kallat slutsteg)?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Mitt fläktmotstånd har börjat glappa, liksom det gjorde på min förra X5 och även de senaste E39-or jag har haft. Nu har dessutom BMW haft vänligheten att höja priset till 760 kr för ett slutsteg (som det heter i deras dator). Frågan är om det istället skulle gå att reparera? Någon som har försökt? Det är alltså samma del även på E39.

mvh Johan
Jag har för skoj skull öppnat ett sådant för att kika lite på vad de skulle kunna vara som pajar. Som jag tolkar det så tar det upp värme och effekt "spill" när man kör fläkten på något annat än 100%. Så långt är det ganska logiskt. Men när jag öppnade motståndet som för övrigt är helgjutet så satt det ett toklitet kontrollerkort som man fick kika på med förstoringsglas. De lär vara någon/några komponent på det kortet som pajar.

Med tanke på vad det tog i tid och vad jag kostar i timmen på jobb så gav jag upp där :)

Upplysningsvis så är det numera samma motstånd i Både E46/E39/E53. Denna ändringen är tydligen bara 6-7 månader gammal och ligger säkert bakom prishöjningen.

Med CS rabbaten kostar det strax under 700 kr, de är som en tank med kryssfemman :) Kör mindre eller mer ekonomiskt Johan :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.