AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.896

Orolig tomgång vid kallstart

Se
64
Segge
320i -86
Har läst massor med trådar om liknande problem men ingen passar riktigt in på mitt problem eller så funkar inte problemåtgärderna.
Såhär beter sig bilen.
När den stått över natten och jag startar den på morgonen så går den igång hur lätt som helst. Men tomgången pendlar mellan 300-700 och dåligt går den också. Ekonomimätaren ska ju ligga i botten (oändlig förbrukning) och det gör den, för det mesta. Den får nå ryck och far till noll och vänder som att motorn inte skulle få en droppe bränsle för en sekund eller 2. Sen kan det lukta bensin också. Så beter den sig om jag står stilla. Oftast så dör den efter ett tag om jag inte ger lite gas med gaspedalen. Hållar jag lite gas i 60 sekunder börjar den gå bättre och håller jämn tomgång.
Om jag kör iväg nästan direkt så går den orent, rycker och svarar inte alls på gaspådrag, verkar som att det skulle gå att dränka motorn om jag tröck gasen i botten.

Såhär har den nu gjort i dom 3 år jag har haft bilen, den hade gått 12.800 när jag köpte den och nu har den gått 17.000. Börjar bli lite less problemet. Förra ägaren var medveten om problemet och hade tydligen varit hos BMW och dom hade sagt att det var luftsliden (eller vad den nu heter). Jag bytte den redan första året men ingen som helst skillnad (skit kul när den kostade 1200:-). Brydde mig inte så mycke om felet fram till för ett tag sedan.
-Har kollat nån givare kring termostathuset, bytte den också för den var så billig.
-har letat tjuvluft och bokstavligen dränkt in motorn i startgas men inget.
I förra veckan hälde jag i en flaska spridarrengöring i tanken och en liten skillnad blev det. Men bra är den inte än.
När det är blött och fuktigt ute verkar det som att den går ännu sämmre. På vintern är detta inget problem eftersom det är så pass kallt så jag använder motorvärmare och då spinner den som en kisse direkt från start.

Jag har gjort lite dokumentation på problemet. (notera ekonomimätare)
Går in på ftp://autopower:autopower@segge.gotdns.com/
Första filmen är från i höstas, fick använda gaspedalen lite för att den inte skulle stanna.
andra och tredje filmen är från idag då går den lite bätte, behöver iaf inte använda gasen förutom på ett ställe i tredje.
Visa användare
35
Thomas H
320i -85
Problemet är ju en aning komplext. En väg att gå är att grundligt sätta sig in i hur motorstyrningen fungerar och sedan kolla varje enskild del, alla tempgivare, lmm, tomgångsmotorn, etc.
Vilka grejer har du bytt/grundligt kollat? (alltså verkligen mätt att de är felfria)

Thz
parolof
"När det är blött och fuktigt " går den sämre säger du, då skulle jag kolla fördelarlock och tändkablar först
Se
64
Segge
320i -86
Har kollat dom 2 givarna vid/på termostathuset, har bytt fördelarlock och rotor, kollat tändkablarna och dom var bra. Gjort ett kompressionstest som var mycket bra, väldigt jämt på alla cylindrar. Nya stift.

Har jag tomgångsmotor och vars sitter den i så fall?
Har haynes gör-det-själv bok och tänkte kolla kallsstartsinjektorn men fanns ingen sådan, inte där bilderna i boken visade att den skulle vara.
Samma var det med tomgångsluftens stabiliseringsventil (vilket jävla namn).
Visa användare
35
Thomas H
320i -85
HerreGud du har ju bytt o kollat allt. Bilen borde gå. Jag känner igen scenariot, har varit där många gånger själv...
Vilken Haynes har du? Har du 0815 ? Numret står i Haynesloggan på omslaget. Där finns i alla fall uppgifter om hur man kollar tomgångsmotorn, -mäta resistansen mellan stiften i multipluggen.
1 o 2: 40 Ohm
2 o 3: 20 Ohm
2 o 1: 20 Ohm
Uppgifterna finns i supplementet (13-8) för senare modeller. Kan du inte hitta rotary idle adjuster, då har du inte den på din bil.
Hoppas någon annan häxmästare ger sig in i denna tråd. Jag förstår lika lite som du varför din bil inte går...

Thz
Visa användare
35
Thomas H
320i -85
Tomgångsmotorn

"Den är placerad precis vid insugnings röret på bälgen som sitter
mellan luftmängdmätaren och insugningsröret.
Den är svart och cylinderformad ca 4 cm i diameter och 10-12 cm lång med en kontakt i ändan som sitter mot fronten på bilen."
citat från annan tråd.

Finns en sådan på din bil ?

Thz
Se
64
Segge
320i -86
Jag har haynes 3262 boken.
Ska kolla om jag hittar tomgångsmotorn ikväll när bilen kommer hem. (Tjejen som jobbar kväll och har betydligt längre till jobbet så jag får inte ha pärlan i fred *suck*)

Har inte tid förän på söndag att göra någon ting men då blir det en heldags omvårdnad, in- utvändtig tvätt och felsöka =)
Se
64
Segge
320i -86
Nu har det undersökts under huven.
Hittar inte den där tomgångsmotorn, står i Haynesboken att den kan sitta under instrumentbrädan men där finns det ju bara en STOR mängd kablar. Började fundera lite vad den gör och kom fam till att min tomgångsmotor måste vara i form av en vacuumklocka som styr gasspjället.

Demonterade luftmängdsmätaren för jag hade mätt upp tempgivaren i den och den visade fel värde. Märkte att de inte bara var tempgivaren som var galen, mängdgivaren var då minst lika tokig. Ohmmätaren hoppade upp och ner i värde när jag rörde spjället mjukt. Kan det vara LLMen som orsakar den oroliga tomgången när den är kall? Kan tillägga att den rycker endel när den är varm och det måste ju bero på LLM?

Många frågor nu. Har jag L-Jetronic system på min bil?
Av LLMen att dömma så är de det.
Se
64
Segge
320i -86
Skrev ju fel tidigare, det är 3263 boken jag har och inget annat.
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Kolla innanför gummitutan på sladden till kallstartsmodulen...så att kablarna är hela inunder.
Morsan hade nått liknande fel på sin 525 -89 för en vecka sedan. Alla 3 kablarna där hade gått av i böjjen på sladden. Satte ihop kablarna med en sockerbit. Sen blev tomgången normal.
Se
64
Segge
320i -86
Du menar givaren som sitter på termostathuset?
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Ja...tror det iaf...den sitter högt upp på motorn på en 2.5 liters 6a iaf. Det är den prylen som känner av motortemperaturen och ger fetare bränsle vid kallstart.
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
På denna bilden är det prylen som skymmer insuget jag menar.

Länk

Sladden som pekar åt vänster var det fel på i mitt fall.
Du kan se att den sladden med gummi över är kraftigt vikt även på denna bilden, jag vet inte om din bil har något liknande men det är ju troligt.
Se
64
Segge
320i -86
Okej, ser ut som en tomgångsmotor. Verkar inte som att jag har någon sådan.
Länk
parolof
jo det tror jag du måste ha, men kolla här Länk det finns massor med hjälp till e30 här
Se
64
Segge
320i -86
Problemet är ÄNTLIGEN löst =)

Jag har ingen tomgångsmotor på min det börjar jag vara säker på. Utan det som styr min tomgång, iaf när den är kall, är den där luftsliden som jag bytte för 3 år sedan.

Här är historien bakom:
Jag plockade lös luftburken med LLM och allt för att mäta och kolla den, lite konstiga mätvärden var det och jag var på jakt efter en ersättare. Men jag börjar tro att det är mer mätfel är riktiga fel. Nå iaf så såg jag i samma veva att gummibäljen mellan LLM och spjällhuset var sprucken där slangen för extraluft till den luftsliden går in, så jag köpte en ny och monterade dit den. eftersom den var ny så fick jag ta i rätt mycke och råkades då dra lös slangen i andra änden och det var då en jävla tur att jag gjorde det. Såg att det var någonting INNE I slangen, någonting av metall. Började fundera på vafan det där är, kunde det vara någon backventil. Nå jag plockade bort slangen för att undersöka det närmare. Tog en skruvmejsel och tröck ut denna grej som visade sig vara en SKRUV, som hade en slang på sig så den blev helt tätt. Slangen var alltså pluggad så luftsliden inte fick luft och därmed ingen extra luft till insuget när den är kall.
Började fundera varför ini helvete den var pluggat. Måste ha varit att den gamla luftsliden var öppen hela tiden vilket resulterat i att tomgången blivit för hög när motorn kommit upp i normal arbetstemp. Så förra ägaren har nog inte idats byta luftsliden utan löst den höga tomgången med att plugga slangen. Bieffekten har då blivit att den inte fått den luft den behöver när den är kall och tomgången har blivit svajig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.