|
|
|
|---|---|
| Jag vet att det finns säkert tusentals inlägg om just effektökning men eftersom jag inte är så duktig på bilar vet jag inte vad och hur jag ska söka för att få rätt information. Kan någon hjälpa mig med detta? Vad exakt måste man ha för att öka kanske 20 - 30 hp och att det verkligen finns bevis på att det ökar så mycket. Det enda jag inte vill göra med bilen är mappning och turbokonvertering. Jag vet att man kan lämna in bilen i t.ex. Norge så kan de fixa för 40 000 kr eller mer men då landar siffrorna över 200 hp och det behövs inte för min del..och nej jag vill inte köpa en 328ci eller 330ci eftersom jag har fastnat för just min 323ci. Hade hjälpt mycket om ni gav mig konkreta svar utan att länka mig till andra forum sidor. Tacksam för alla svar..Ha det bra alla... | |
| 20 30 hp är mycketpåen sugmotor.. det går jumen är inte billigt.. måste chipp, filter, avgas,grenrör, så kanske duhar det annars är ju andra kammar och portning men det kostar ju endel.. | |
|
Portning på en 24v går att fixa för 9000:-... då är det ordentligt urgröpt.. sen behövs det ett par kammar till det.. ca 6000:-/st.. en planing.. kostar lite olika beroende på vem man känner eller så.. detta gör lätt 30 Hk.. "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
|
Axel_E30 menar du hela avgassystemet eller räcker det med bara slutburken??? Om man bara byter slutburken vad gör det? Är det bara ljudet som förändras eller? Vilken filter är egentligen bra eftersom jag har läst överallt att alla ger sämre effekt än originalet. Jag har kollat lite på internet och såg en hel del intressanta filter med en box som ersätter originalboxen vilket förhindrar att det varma luften kommer in? Är de bra eller är det samma skit? |
|
|
Motorn är dimensionerad så du får absolut bästa flödet med originalfiltret. Dom som påstår att dom får bättre fart med ett filter och en ljuddämpare vet inte vad dom talar om. Bilen låter mer och man kanske uppfattar det som så, men så är det inte... Porta toppen och byt kammar då kommer du märka skillnad och strunta i avgas och filter, häftigare om det bara går fort utan att låta. /Daniel |
|
| snälla grabbar var kan jag lära mig om vad som menas med att porta toppen och byta kammar...finns det inga sajter som förklarar vad som är vad för nybörjare.. jag har precis börjat bli intresserad av bilar och vill verkligen lära mig allt. | |
|
Du lär inte fixa det själv om du inte ens vet vad porta är, då det kräver en hel del kunskaper. Lämna hellre bort det till någon som kan. /Daniel |
|
|
jag sa: "var kan jag lära mig om vad som menas med att porta och byta kammar"....jag har inte sagt att jag vill göra det själv...herregud...aldrig i livet..jag vill bara känna till vissa saker....vad som är vad, varför det blir som det blir osv. mvh |
|
|
Sök på forumet!!! /Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.