AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.834

Rullande tomgång mm...

Candyman
Bil: Bmw 525i -89 M20B25

Har precis köpt bilen och förra ägaren visste inte vad det var för fel på den(startade inte)första jag gjorde var att kolla kamremen för det lät precis som om det inte fanns nån kompresion alls när den kördes på starten, och mkt riktigt bulten till remspänningen hade nästan gänga ut sig helt och den hade kuggat över ett kvarts varv, så jag ställde den som den skulle vara och tog ett kompresionsprov.
0kg på 5cylindrar, 8kg på en, ok krokiga ventiler tänkte jag började plocka bort ventilkåpan och där var det inte fint alla vipparmar på insugsidan var av fast inget hade tagit skada av det, plockade bort toppen och mkt riktigt alla insugsventiler var krokig förutom en(2:an)ringde polarn på Motornord och dom hade ventilerna hemma, plockade ihop toppen med nya ventiler och vipparmar(fick med 12 vipparmar när jag köpte bilen) dit med toppen och det vart dax för uppstart, startade på en gång men den ville inte gå på tomgången.
Efter lite rengöring av lmm och tomgångsmotorn så gick den på tomgång men den rullar lixom precis som om den går på 5cyl men den går hur fint som helst när man höjer varven endast på tomgång den går illa samt att när man kör stads trafik 50km/h< på jämn gas så vill den gärna börja motorbromsa fast jag har jämngas.

Motorn är helrenoverad av förra ägaren.
10kg kompression på alla cylindrar.
Ventilspelet justerades till 0,25mm med toppen lös.

Går det att koppla bort kallstartsfunktionen på nått sätt, bygla kontkten till givaren som sitter på termostathuset?
Kan ventilerna blivit för tajt ställda ändå?

Har sökt men har inte hittat nått som stämmer överens med mitt problem.

Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
På min gammla 525:a -89 var det insugspackningarna som var dåliga. Då gick den konstigt på tomgång o även när man körde.
Men du/ni hade ju plockat bort toppen så då har väl ni säkert bytt dom.

Sen det där med ventilerna komer jag inte ihåg hur dom skulle ställas. Om det va 0,25mm på varm motor o 0,30mm på kall motor.....eller tvärt om. Kan kolla upp det under dagen.
Candyman
Alla packningar är bytt på hela motorn och sprayat med startgas överallt, inga läckage.
Den ska justeras till 0,25mm kallmotor men det kan hända att det vart lite för tajt på nån iallafall alltså lite mer än sug passning.

Visa användare
78
joakim2
320iM -89
Jag skulle nog kollat ventilspelet en gång till. Har haft liknande problem själv när jag ställt spelet med toppen av. När man startar motorn har man inte längre 0,25mm.
Mvh
Joakim
Candyman
Tack för det, ska testa att göra om det, ska det vara 0,30 med varm motor? stod bara 0,25mm i verstadhandboken.

Visa användare
78
joakim2
320iM -89
Ställ alltid ventilerna med absolut kall motor!!!!
M20B25 Skall ha 0,25mm med kall motor.
Candyman
Så nu är ventilerna omjusterade, var lite tajt på insugsventilen på tredje cylindern dom andra var bra.
Bilen går mkt jämnar nu men inte helt perfekt än...

Mer förslag?

an
643
anlima
735iA -87
Har haft inne en med liknande bekymmer, rullande tomgång.
men där var det ingen mekaniskt fel ,ventilspel, packning,mm.
Oxid i kontakten under insuget ,där man kan dela kabelstammen från toppen till karossen (ca 20-polig kontakt).

Kan detta vara samma fel på din bil?

/Mats
Candyman
Mats-> Har iofs haft isär den kontakten men jag kollad aldrig hur det såg ut där, ska undersöka det under dagen.

Candyman
Ja nu har man kollat den kontakten oxå men det var inge oxid i den.
Hmm...tror att det är tomgångsmotorn som spökar ända för när den är kall så har jag tomgången mellan 1500-2000v/min.
Ingen här som bor i Sundsvall som man skulle få låna den av nån minut för att testa?

an
643
anlima
735iA -87
Har också hållit på med en "BMW-regummering" med svaj.
Kopplade den till ett skåp som avslöjade ojämn tändspänning till stiften. resultatet var att en tändkabel var inte 100% samt två dåliga stift byttes ut. Ojämn tomgång berodde på oförbränd bensin kom till lambda-sond som i sin tur ströp bränslet till spridarna . Det blev som en gungbräda, svajigt!!!
Kan detta vara din lösning på tomgången?

/Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.