AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.497

Fylla diesel i motorn? =)

Innan ni nu idiotförklarar mig så vill jag bara säga att detta låter lite 1April skämt men finns det nån sanning i detta?

1.Man häller ut oljan och sätter i pluggen, fyller sedan på med diesel i oljepåfyllningen och tömmer sedan allt. Är det sant att man blir av med massa gegga och annat skit i motorn då?

Som sagt idiotförklara mig inte med än gång , jag läste detta i nån tråd på en sida på nätet som jag inte hittar numera.

Mitt svar blir väl att det måste bli skadligt för motor. Rätt?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Helt rätt, den motorn kommer inte att må bra!

Framför allt finns det en massa lager i den motorn som kommer ta mycket stryk.

Det kommer att finnas en överhängande risk för lagerhaveri.

__
///M som i Mugge.
Hade rätt starka misstankar om det jag me. =)
bustorp
Om du hittar den sidan igen så glöm adressen FORT!!!!
Det tipset hör mer hemma på gamla inombordare o liknande.........

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det bästa du kan göra för att rena motorn är att byta olja. Och eventuellt byta igen efter några hundra mil bara.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Klassiskt sätt att rengöra motorer på..
Det har till lämpats på många maskiner hos dvs bilhandlare, verkstäder genom åren.

/Pelle
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Pelle:
Men inget du skulle göra själv?
Hmmmm...så länge man inte startar motorn borde det ju vara "hyffsat lugnt"....
När jag bytte kamaxel/vippor (helt nerslitna nockar pga igensatt oljerör ala M20) på min Polo så va jag fräck nog att köra kallavfettning direkt i toppen(hade bara lyft på ventilkåpan),därefter så borsta ja bort massor me avlagringar med hjälp av en tandborste o sköljde sedan med vatten,gjorde detta ett flertal gånger. Därefter lät ja tråget "lufttorka" nån timme.Fyllde på ny olja(den gamla tappades ut innan "tvätten").
Körde i ca 30-40 min med den nya oljan o filtret,bytte sedan olja o filter igen....Det har nu gått över 2000mil jag gjorde detta o motorn har inte tagit skada(eller ska jag säga märkbar skada???)...Drar ingen olja osv...
Detta sätt rekommenderar jag självklart INTE,men på en gammal värdelös bil där avlagringarna i toppen var flera mm tjocka så...

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Frågan är bara varför man skulle 'skölja' motorn med just diesel? En hyfsad syntetolja (t ex Biltemas, som dessutom är billig i jämförelse) rengör bra mycket bättre än diesel.... Det bästa sättet att få en motor 'ren inuti' är självklart att plocka ner den i atomer och göra rent, men det näst bästa är nog att hälla i en olja med bra rengörande egenskaper och sen byta igen efter några hundra mil. Syntetoljor är för övrigt helt överlägsna i sammanhanget - förutom att de rengör bättre än mineraloljor, orsakar de inga nya avlagringar (vilket ALLA mineraljor gör, även de dyraste). Själv kör jag utan att tveka på Biltemas syntetolja i lite äldre bilar, hittills med gott resultat. Är motorn skitig inuti blir oljan j-igt svart, och det snabbt, men det är ju precis det som är meningen...

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.