|
|
|
|---|---|
|
Innan ni nu idiotförklarar mig så vill jag bara säga att detta låter lite 1April skämt men finns det nån sanning i detta? 1.Man häller ut oljan och sätter i pluggen, fyller sedan på med diesel i oljepåfyllningen och tömmer sedan allt. Är det sant att man blir av med massa gegga och annat skit i motorn då? Som sagt idiotförklara mig inte med än gång , jag läste detta i nån tråd på en sida på nätet som jag inte hittar numera. Mitt svar blir väl att det måste bli skadligt för motor. Rätt? | |
|
Helt rätt, den motorn kommer inte att må bra! Framför allt finns det en massa lager i den motorn som kommer ta mycket stryk. Det kommer att finnas en överhängande risk för lagerhaveri. __ ///M som i Mugge. |
|
| Hade rätt starka misstankar om det jag me. =) | |
bustorp |
Om du hittar den sidan igen så glöm adressen FORT!!!! Det tipset hör mer hemma på gamla inombordare o liknande......... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| Det bästa du kan göra för att rena motorn är att byta olja. Och eventuellt byta igen efter några hundra mil bara. | |
|
Klassiskt sätt att rengöra motorer på.. Det har till lämpats på många maskiner hos dvs bilhandlare, verkstäder genom åren. /Pelle |
|
|
Pelle: Men inget du skulle göra själv? |
|
|
Hmmmm...så länge man inte startar motorn borde det ju vara "hyffsat lugnt".... När jag bytte kamaxel/vippor (helt nerslitna nockar pga igensatt oljerör ala M20) på min Polo så va jag fräck nog att köra kallavfettning direkt i toppen(hade bara lyft på ventilkåpan),därefter så borsta ja bort massor me avlagringar med hjälp av en tandborste o sköljde sedan med vatten,gjorde detta ett flertal gånger. Därefter lät ja tråget "lufttorka" nån timme.Fyllde på ny olja(den gamla tappades ut innan "tvätten"). Körde i ca 30-40 min med den nya oljan o filtret,bytte sedan olja o filter igen....Det har nu gått över 2000mil jag gjorde detta o motorn har inte tagit skada(eller ska jag säga märkbar skada???)...Drar ingen olja osv... Detta sätt rekommenderar jag självklart INTE,men på en gammal värdelös bil där avlagringarna i toppen var flera mm tjocka så... |
|
|
Frågan är bara varför man skulle 'skölja' motorn med just diesel? En hyfsad syntetolja (t ex Biltemas, som dessutom är billig i jämförelse) rengör bra mycket bättre än diesel.... Det bästa sättet att få en motor 'ren inuti' är självklart att plocka ner den i atomer och göra rent, men det näst bästa är nog att hälla i en olja med bra rengörande egenskaper och sen byta igen efter några hundra mil. Syntetoljor är för övrigt helt överlägsna i sammanhanget - förutom att de rengör bättre än mineraloljor, orsakar de inga nya avlagringar (vilket ALLA mineraljor gör, även de dyraste). Själv kör jag utan att tveka på Biltemas syntetolja i lite äldre bilar, hittills med gott resultat. Är motorn skitig inuti blir oljan j-igt svart, och det snabbt, men det är ju precis det som är meningen... /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.