AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.151

Tickande ventiler !

PW
4
PW50
525 Touring -95
Min 525: från -95 har tämligen högt tickande ventilljud, finns det någon enkel / billig lösning att testa ?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
M50 motorn i din bil har hydrauliska ventillyftare. Slarvar man med att byta olja i tid, så samlas det smuts som täpper till i de hydrauliska lyftarna, vilket resulterar i att ventilerna inte öppnar full ut och börjar ticka.

Börja med att byta till en helsyntetisk olja av god kvalitet och kör med några täta oljebyten, se om tickandet upphör, minskar. (Olja innehåller "tvätt-medel" som löser upp skit i motorn.)

Alternativt att du kör en engineflush, vilket kostar cirka 1000 kr, Det man gör är att man tömmer motorn på all olja och sedan tvättar man rent motorns innandömme genom att en speciell vätska som pumpas runt i motorn under högt tryck under några minuter.

Givetvis finns det en hel drös med mirakelmedel som ska göra underverk för motorn och allt vad det heter (som t.ex. Wynns valve treatment och dyl ) men dessa lovar mycket mer än de kan hålla.

__
///M som i Mugge.
PW
4
PW50
525 Touring -95
Jag har ägt bilen i ca 5 år och kört ca 5000 mil ( har gått ca 15000 mil nu ), alltid skött serviceintervallen ordentligt och kört med "finolja".
Får nog testa en engineflush och se om det kan hjälpa.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det behöver inte nödvändigtvis vara den sista ägaren (du) som slarvat med olja. Hur bilen sköts som ny har stor inverkan på hur den blir när den blir lite äldre.

Men en motor som rullat 15000 mil borde inte ticka, jag hoppas att det löser sig för dig. Mer information om Engine-flush: Länk

__
///M som i Mugge.
bustorp
Har tickandet ökat på sista tiden eller har det alltid tickat lika högt??
Enklast är att söka källan till felet innan man försöker "laga" felet.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
PW
4
PW50
525 Touring -95
Tickandet har kommit de sista 1500 milen och ökat senaste tiden.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Låter det mest när du startar bilen eller när motorn blivit varm?

Har du bytt oljesort/märke eller kanske provat annan viskocitet nyligen eller för ca. 1500 mil sen? Bytt till oljefilter från annan leverantör?

Vilken olja har du i motorn nu?

Mvh
PW
4
PW50
525 Touring -95
Det låter ungefär lika mycket när jag startar som när bilen är ordentligt varm.

Sedan ca 200 mil kör jag på Castrol TXT 5W/40. Tidigare använde jag Valvoline Synpower 0W/40.
Tveksamt om tickandet ökat pga. oljebytet, tickandet var tydligt även med Synpower.

Oljefiltret har oftast varit Mahle.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hmm det var ju inget bra. Om oljan blir skitig snabbt så kan en Engine-flush hjälpa men annars är det byte/rengöring av ventilhydrauliken som gäller...

Mvh
bm
55
bmw-johan175
e46 325 cab-01
x5 3,0d-08
e36 320ia touring
Hej min bil har samma problem men min låter bara när det är varm. Är det samma fel tror ni?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.