AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.289

Fjädrar bak E34...

Gi
27
Gilgo
BMW 520i -90
Skulle byta fjädrarna bak idag men det gick inge vidare. Tog av allt som behövdes. D.v.s de tre muttrarna längst upp och den långa bulten där nere. Givetvis stod bilen på pallbockar. Enligt det jag läst mig till skall det inte vara några problem att få loss det då. Det satt löst där uppe och även där nere. Men trots detta lyckades jag inte få loss skiten. Det som står i alla "guider" är att man i princip skall trycka dämparen av hylsan som sitter där nere, men det går ju inte? Vad har jag missat?
De kan sitta hårt som in i h-e, det är bara att ta fram släggan och slå av dämparen från det nedre fästet.

____
Reach the door with a breath and a scream.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Lyckades inte heller få loss min dämpare därnere när jag skulle plocka bort länkarmen för hjullagerbyte. Satt som gjuten.

mvh Mackan
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
tjena!
ett vanligt misstag man kanske gör när man monterade dämparna i första skedet var att man inte strök på någon pasta eller dyl. för att underlätta en demontering. Dom brukar sitta ordentligt. Lägg emot en träkloss & leta reda på en rejäl slägga...
Var envis för den kommer,det är bara frågan om vem som ger upp först.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Värme löser det! Bara värm o banka sen, hylsan ska ur hålet på navet.

Räddningen inledd... Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Ett tips jag fick av en vän på Forumet när jag skulle byta mina som satt hårdare än hårt var:
Stick in en bult i hålet men inte så den tar i gängan, slå med en slägghammare framåt o bakåt till den börjar vicka, det gick suveränt bra utan värme till o med. Det gäller bara att få rosten att släppa greppet.

Min bil
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det där med värme funkar i stort sett alltid (förutom på damcycklar från 50-talet där man får skrota hela skiten :-)
Det viktiga är att man vet att man gör rätt, har man lossat alla skruvar och det sitter fast ändå så får man aldrig ge sig, tyvärr är det så himla tråkigt när ett enkelt byte av stötdämpare bak tar oändligt med tid, vilket normalt ska ta ca 1 timme paret. Jag ska själv byta dämpare bak snart, vi får se hur dem sitter efter 16 år och 24000mil.
Gi
27
Gilgo
BMW 520i -90
Fast mina satt löst efter lite våld men det tog emot när jag skulle trycka bort dämparen därnere. Det gick alltså att rucka på dom men inte så långt att dämparen gick att ta bort.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Värmer ni även om det är gasdämpare?
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Jag fick elda som en liten blå och slå så in i h-e för att få min ena att släppa. Fick slå så jag demolerade fjäderbenet lite tom :)
Sjukt att det kan sätta sej så hårt...

MvH Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.