AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.501

Kan man ha 2st olika basar i bilen

bmw,m3
Hej!

Har en bmw 328 med en stor baslåda i bilen.

Jag undrar om man kan ha 2st olika basar i baslådan eller ska de vara 2 likadana`?

Mvh

Går och går klart att det går men jag skulle inte rekommendera det.

Satsa hellre på den bästa utav de basarna du har istället. En 10-12" brukar räcka såvida du inte vill ha dunkadunka så att hela bakluckan skorrar sönder utan för korvmojen.

MVH
bmw,m3
Hej!

Jag har en baslåda med 2st basar i men jag har en bad jbl p-1200 som är bättre än dom som sitter i nu. därför undrar jag om man kan byta ut den andra basen mot jbl.en.

eller kan man bara sätta i jbl,en och har den andra basen urkopplad men i lådan?

Mvh

Du lär få fel volym på lådan för JBL elementet.

Kolla om den passar för sluten eller portad låda och bygg en ny med rätt volym så blir du nöjd. Det går ju att köpa färdiga lådor om du inte vill bygga själv.

Slänger du i den ena basen och kopplar ur den andra så är det risk att den lir en slavbas.

Mitt tips är att bygga en nya låda med rätt volym. Din bas är så pass bra att den kräver det.

MVH
Som sagt, bygg en låda till den bättre av basarna och glöm allt om 2 olika basar. Det blir bara skit av allt annars.

____
Reach the door with a breath and a scream.
bmw,m3
ok.

Tack för svaren.

Mvh

Ma
31
Magic59
530dA Touring -01 E39
En JBL P1200 kan t.ex köras i en 220 l låda avstämd till 27 Hz (alltså en port med diametern 10 cm, 7,3 cm lång), ger en f3 på ca. 25 Hz, dvs en riktig djupbas. "Problemet" är att den tål endast ca. 100 W vid 40 Hz. Nu är ju sanningen den att den mesta energin i musik ligger mycket högre än så så problemet är närmast teoretiskt.

Om 220 liter är för stor så bygg en 100 liters låda, avstäm till 30 Hz (10 cm rör, 18,8 cm långt). Går inte lika djupt (f3 är 34 Hz), men den tål mera effekt.
bmw,m3
Tror jag behåller dom andra 2st basarna och säljer min jbl p-1200 billigt den är i nyskick jag har aldrig använt den.

Mvh

enbmwalltidbmw
Hejsan!

Är de någon som vet vad en sådan bas kan vara värd?

Har en sådan liggandes i nyskick som jag ej har något behov av.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jbl själva rekommenderar dock betydligt mindre lådor än vad Magic59 skrivit , se: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.