AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
588

Kablage för styrning av el.fläkt, 525ix -93, kontakt mot kylare, kopplas hur?

am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Hej!!!

På min 525ix -93 sitter det en kontakt på kylaren som styr när extra el. fläkten skall starta och hjälpa till att kyla ner systemet.

Om man står med med näsan mot fronten så sitter kontakten på uppe till vänster. Kontakten består av 3 runda mindre kontakter.

Det går tre kablar till den kontakten med olika färger, brun, svart och lila.

Nu till mitt bekymmer, en av kablarna hade gått av vid kontakten så jag skulle plocka isär kontakten och då gick de andra kablarna av...så nu har jag plockat isär kontakten, lött fast kablarna på de tre stiften som finns inne i kontakten...Nu är mitt stora bekymmer att jag har tappat bort vilken kabel som skall sitta på vilket stift???

Alltså det tre "stiften", vilken färg motsvarar rätt kontakt på kylaren???

Hmmm...det vart nog lite luddigt det här....hoppas att någon förstod mig i alla fall.

mvh
at
am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Hmm...det borde vara samma kontakt på 525i -93, ingen som har lust att kolla på sin bil hur färgkodningen skall vara?

Mvh
at
Är det kontakten till AC fläkten? Elfläkten i fronten?

Med en blå en svart och en brun kabel? Jag har några bilder. Den bruna är jord den svarta går till förkopplingsmotståndet (långt ord) den bå går direkt för full snurr på fläkten.
Om man lägger kontakten mot sig med pinnarna fram och den platta sidan upp blir ordningen:
svart uppe till vänster
brun nere
blå till höger
am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Tackar Bornius!!!

Precis den information jag var ute efter.

Mvh
at
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.