AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.341

Varmgång o slö E30/320i -85 Warum?

Visa användare
35
Thomas H
320i -85
Gäller alltså en 320i -85a raka tvåliterssexan. Den går varm även i motorvägsfart och överhettar/tangerar det röda vid krypkörning. Viscokopplingen verkar vara OK. Saknar ett fläktblad, men det kan väl knappast spela in. Motorn har gått 33 000 mil, så den är väl inte helfräsch, men tar inte mycket olja och verkar OK, lite tick från kamaxeln, men inte så det stör. Den är dock relativt slö.
Kan kamremmen vara felmonterad (byttes av tidigare ägare vid 32 000 mil) så att hjulet till fördelaren ligger 1,2 eller 3 kuggar fel ?
Får man detta symptom då ? Alltså slö med varmgångsproblem?
Det är inte speciellt kul att köra med full värme på och full fläkt för att kyla ner motorn när det är sommar...
Jag har köpt en kamrem o rulle, men drar mig för att rota i det om det kanske är OK och felet ligger någon annan stans.
Sehr tacksam för tips o trix

Thz
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Hur ser kylvattnet ut? Olja i det så är det troligtvis topplockspackningen som gått så den behövs bytas.

Sen kan man även se om oljan är ljus, dvs det kommit vatten i den så har topplockspackningen gått...

Tror det är så i alla fall, sök annars så hittar du svar på detta.
Japp knasigt ställd tändning kan ge sådan problem du beskriver...Även för mager blandning luft/bränsle kan vara en bidragande orsak...

Om jag vore dig skulle jag börja med att demontera övre delen av kam-kåpan o kolla så att samtliga märken (dsv svänghjul,kamdrev samt rotor) står rätt!Rotorn kan va knepig o se om den står rätt...Men den ska inte va exakt för märket har jag för mig utan man har ju en viss "förtändning"...

Står märken i "fas"(med litet undantag för rotorn) är nästa steg att ställa tändningen med tändlampa....Dette görs vid ett visst varvtal med pluggade vakumslangar till fördelaren,sitter en etiket om ljust detta i motorutrymmet någonstans...

Löser detta fortfarande inte dina problem kan man skruva ur stiften o se efter om de är av RÄTT typ, samt hur dessa ser ut...
Vid "optimal" förbränning o frisk motor e stiften "ljusbruna" med en lätt beläggning,inga deformerade smällta elektroder osv...
Är stiften "glaserade" kan det vara för mager blandning,sotiga för fet blandning.Finns mer info om stifto hur de skall se ut på webben,det är bara o söka.

Det allra första du egentligen borde göra är att fråga föregående ägare om bilen hade dessa problem även innan rembytet...

Lycka till!!

[C
421
[COD]soul
325iA -91
Visar tempmätaren rätt då? har du kontrollmätit?

Känn på slangarna så att termostaten öppnar, dvs att alla slangar blir varma om den gör det så kan du mäta tempen i expantionskärlet med en lämplig termometer typ stektermometer.
Men kolla oljan och vattnet så att de inte är blandade, så kan du prova att dra runt motorn med locket på expantionskärlet avskruvat, det ska då inte vara full storm i expantionskärlet för då är toppackningen blåst.
Visa användare
35
Thomas H
320i -85
Stensth o Dawwe o soul

Tackar för tipsen!
Kylvattnet är klargrönt o fint och oljan ser bra ut, lite väl svart o mogen för byte (på g med det, filter ligger i skuffen). Tempmätaren går rätt. Erfor detta utanför IKEA när termostaten stressbyttes med stor kaskad kylvatten o bubbel bubbel. Så termostaten är OK, kokade dessutom den gamla och såg att den var helt OK.
Topplockspackningen är nog hel.
Troligen ligger felet vid tändningen, antingen fel pålagd rem eller att
tändförställningen fastnat i högt läge, eller annat knas.
Ska byta rem om två veckor, då får man se om remmen låg rätt. Ligger den fel blir jag glad, ligger den rätt så blir det komplicerat igen... I hate felsökning i diffusa system som jag egentligen inte begriper.
Dawwe: Hur ser märket ut vid rotorn (har brytarlöst, alltså den stjärnformade rotorn, mekhandboken har bara bild på rotormärke för den med brytare). Är märkena uppenbara? Varför ska de inte stå precis mot varandra? Här blir nojorna påspädda inför denna högriskoperation (har aldrig bytt rem förr)

Thz
Märket är i form av ett "streck" på fördelarens kant,den går inte att missa:-).
Vad jag mena med när jag skrev att "med litet undantag för rotorn" är att när tändningen är KORREKT inställd med lampa så tänder bilen(om jag minns rätt) lite före ÖD.Det finns en vakum-klocka som förställer tändningen oxå beroende på "belastning".
Så det viktigaste är att både kam o vevaxel står exakt rätt, skulle rotorn hamna "lite fel" är det inte hela världen då du kan vrida på själva fördelaren för att få de att stå i fas.Har för mig att när man ställt in motorn "för hand" dvs så samtliga märken står i "fas" så brukar det kallas för "grundinställning". Nästa steg är då att ställa in tändningen "exakt" med hjälp av tändlampa.
Bilen är dock fullt körbar med "grunsinställning" men ja rekommenderar att ställa in med lampa.
Om man e nyfiken kan man roa sig med att vrida på fördelaren med bilen igång på tomgång(gör dock nåt slags märke så du kan ställa tillbaka den igen), du kommer då upptäcka att när man vrider fördelaren åt ett visst hål kommer varvtalet att öka, åt andra hållet minska...
FÖR mycket förtändning kommer resultera i att bilen ej kommer varva ut,jag vet eftersom jag i min ungdom trixade med tändningen en hel del på min Ascona B:-)

Visa användare
35
Thomas H
320i -85
Dawwe m.fl.

Aaaah, tackar allra mjukast, det börjar klarna. Är märkena på svänghjulet synliga o begripliga? Det finns kanske anledning att
börja i rätt ända, att ta fram den kära biltemalampan och blinka ner i ångesthålet. Innan man börjar med remmen. Här ska det visst köras utan vacuumslangar till fördelaren. Ska de nypas igen eller helt sonika tas av? Varva motorn till 2000. Like that? Sedan ska fantomens goda märke på svänghjulet sammanfalla med ett annat. Tändinställning är basic, jag borde kunna detta...
Wer wenn Ich schriee hörte mich denn im share der Engeln.

Thz
Har för mig att du har 2 märken på svänghjulet/svängningsdämaparen, Z och Z0,minns dock ej riktigt. Om ja inte minns helt fel är Z0 märket då "veven" står i ÖD. Z märket är det märket du skall gå på när du ställer tändningen med lampa(om ja inte minns helt fel),märket du ställer mot är i form av en "utstickande metall bit" på kamrems kåpan,går ej att missa. Vakum slangarna e bara att dra bort från fördelaren o plugga igen. Motorn skall vara driftsvarm när man ställer tändningen.Vet ej om 2000 rpm är rätt varvtal men det skall(eller satt iaf när bilen var ny) en etikett som talade om vid vilket varvtal tändingen skall ställas.På min fd E30 323i -84 var det iaf 3000rpm.
För övrigt är det inte mycket jobb att kolla om remmen verkligen sitter rätt, räcker med att plocka bort kamremkåpans övre del för att se märkena på toppen,veven kan du ställa efter Z0 märket(återigen kan jag minnsa fel...)
Så nu e det bara o "skjuta" in tändingen om den skulle stå fel:-)
Lycka till!

Visa användare
35
Thomas H
320i -85
Dawwe
Danke Sehr!
Ska ner i källar´n och se om jag kan hitta stroboskopen. Sen blir det p-platsmekande...

Thz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.