|
|
|
|---|---|
|
I floran av mystiska ljud man kan förundras över på sin BMW, har jag alltid undrat vad det kan vara som låter som om någon blåser i en lergök i kanske 2 sekunder vid till synes helt slumpvisa tillfällen. Någon list i en viss fartvind? Automaten? ...Nä, Nu vet jag lite närmare efter att jag hade bilen inne på AC-koll och fyllde upp kylmedie. Nu är ljudet väldigt tydligt och kommer i takt med AC-anläggningens "kyl-pusstar" Det är förmodligen någon ventil i anläggningen som genererar detta ljud. | |
|
Kan vara att bilen är från Ängelholm också..*LOL* Jag skulle nog mera säga att ACn ger nån slags tjutande strömmningsljud i mina bilar.. men möjligt att just E38 har nåt som ger detta fenomen.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Förmodligen är det expantionsventilen som gör detta lergöks ljud den sitter precis innan förångaren den gör så köldmediet expanderar och övergår till gas form. Är det lite stopp eller ifall den reglerar för mycket (öppnar och stänger ofta) så kan div olika ljud framkomma. ///Johan Länk |
|
|
Länk :)))) / Mvh Joakim Länk |
|
|
Jag har också ett tvåsekunders högfrekvent visselljud, som återkommer då och då. Rätt irrirerande när bilen i övrigt är så tyst. Mitt vissel verkar vara lite fartrelaterat för det hörs mest mellan 60-90 km/h. Det låter som om det kommer från trakterna framför hanskfacket. Får ni bort ljuden då AC:n är avslagen? mvh Nisse |
|
|
Lider själv av liknande ljud på min 328:a. Ljud kan ju upplevas olika från öra till öra, men en lergök samt en råmande ko ligger nära tillhands. Mitt ljud kommer uteslutande när man kör kliman och motorn på lägre varvtal. När klima avaktiveras vid ljud försvinner det direkt. Ett förslag på åtgärd har diskuterats tidigare Länk , Länk . Din förklaring låter ju onekerligen rätt intressant Johan. Undrar bara vad det kostar (om det går) att byta denna ventil? Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
Paap Reeder |
... jag har kommit fram till att det är ett visselljud som uppkommer när alla "de 100-spjällen" ställer om sig i kliman. Innan spjället helt stänger uppstår ett visslande ljud under de sista millimetrarna. Vet inte men så tror jag .... MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.