AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.097

Etanol på E38 2.8liters

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Det är en fundering jag har.. Någon som har provat? Har kikat på www.etanol.nu och försökt läsa mig till lite och det verkar som om vissa maskiner, tex E34, kan gå på 100% etanol utan någon speciell ombyggnad. Någon som provat på en E38, och speciellt då 2,8liters sexan?

Med vänliga hälsningar Patrik A
Jag har jobbat på Ford, dom har som bekant en del bilar som går på detta bränsle. Vad jag vet är att etanolen är väldigt aggresiv, så ledningar, tank, o allt som är i närheten av bränslet, inte är av samma material som i en vanlig bil.. Rostfritt stål är vanligt....
Du kanske spar nån krona på det billigare bränslet, men bilen kommer att ta mer, så vinsten är inte så hög som man tror. Speciellt inte efter ett eller ett par år när saker börjar läcka och gå sönder... =)

There can be only one...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är lätt att tro att etanol är lika aggresivt som metanol men så är inte fallet - en vanligt spridd missuppfattning, de heter dessutom nästan likadant.

Det viktiga är att man stegvis börjar med inblandningen; t.ex. 20% E85 första gången, 30% andra, 35%, 40%, 45% osv. När man märker att bilen inte ökar bränsleförbrukningen så mycket mer så går man tillbaks 2-3 steg eller 10-15%-enheter (alltså från t.ex. 40% E85 till 25-30% E85).

Jag provade upp till 60% E85, men har gått ner till 30-35% - det kändes säkrare. Till vintern går jag nog ner mot 15-20% för kallstarternas skull.

Mvh
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
rob_t_j72:Jag tror att du är inne på rätt väg. Men hur blandar du..Rent praktiskt menar jag. Kör du och tankar blyfritt och sedan vidare till E85 pumpen eller har du en dunk hemma som du fyller med jämna mellanrum? Vad kör du för bil?

Autopower kanske borde öppna ett etanolforum här med? Tror det kommer att diskuteras en del.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.