AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.342

Vilken lamelldiff passar till E34 535i?

hej. har en 91:as bmw 535 sedan. och nu har jag hittat en bakaxel men lamelldiff från en 525tsd. är det lilla diffen eller stora? och nästa problem är att jag måste byta hus. dom verkar vara olika mella sedan och kombi.
men.. nån som vet vad kuggflankspelen ska vara? nått skärskilt man bör tänka på när man ska frlytta över diffen?

MVH
Jonny
De är en hel del krångel med att flytta över dreven. Det måste shimsas in så kuggarna kommer i exakt rätt läge mot varandra, annars får man missljud
jo jag vet att det är jobbigt mne inte svårt om man kan det. :D
men min fråga är. vars får jag tag på all data om shimsningen å sånt. ringde på bmw i umeå men dom vill inte lämna ut datan tyvärr.
så jag hade tänkt flytta över mitt kronhjul från den gammla och sätta den på lamelldiffen. då behöver ja inte shimsa in pinjongen. men i sidledes måste jag shimsa diffhuset.
Paap Reeder
... det kan inte var sedan / kombi som skiljer slutväxlarna åt utan stora / lilla.
Du kan inte flytta drev mellan stora / lilla.

MVH /// Paap R
jaså. hm det va skumt. för jag ha kollat i lagret nu och en bakaxel från en bmw 520 sedan har andra fästen på huset mot för alla andra kombi bakaxlar. men hur blir det om man tar diffen från en 750 sedan då? har läst här på forumet att diffen ska passa? men huset kan väl inte vara samma? men då kommer jag väl att få så konstig utväxling. bilens känns nog slö redan nu med orginal 535 utväxling.
Paap Reeder
.. kanske jag har fel men det verkar ju otroligt att det skulle sitta andra slutväxelhus i kombi-versonerna.

Däremot kan det nog skilja på 520/535.
750/E32 har 3,17 i original.

MVH /// Paap R
okej. ja nu har ja då fått tag på alla shims mått å sånt.
så nu vare ju bara å spotta sig i näven å börja nångång.

men tack för alla svar iaf. :)
Paap Reeder
.... men fanzy! ... enligt min mening kan man inte flytta drev mellan lilla och stora slutväxeln..... men det är kanske inte det du skall göra??

MVH /// Paap R
ja alla man pratar med säger olika saker.
så nu blire å köpa en m5 diff istället å kasta dit så slipper jag jävlas. ;D
Paap Reeder
... vill du kan jag maila en bild på E28:ans lilla och stora slutvxl utan bakgavel så kan du se skillanden.
Enligt min uppfattning "råder samma storleksförhållanden" inom E34...men är ej säker.

MVH /// Paap R
paap reeder. nä det behövs inte. blir baar så fundersam.
men nu har jag fått tag på en m5 diff som jag ska sätta dit om den nu passar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.