|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag undrar ifall nån kan hjälpa mig med följande: Jag har 6st spridare som heter 0 280 150 201 som sitter på M3 E30, Porsche 944, 735 m fl. Jag vet inte hur stora dom är och dom flödar på för mycket. Min E30 325 turbo har väl lågohmiga spridare men dom andra vad är d, hög eller lågohm? tacksam för svar... mvh | |
|
Orginal till 325 heter 0 280 150 715 och flödar 149cc/m vid 2.5 bar, högohm ~15Ohm/st. Kopplade tre och tre parallellt på spridarbryggan, därför tror man de är lågohm för man mäter ju tre parallellkopplade 15ohms spridare! Vilket ger cirka 5Ohm per "bank" som motronicen styr. 0 280 150 201 flödar 236cc/m vid 2,5 bar men är lågohmiga: 2.4Ohm/st. Antingen kopplar man om spridarbrygganskablage så att man kör dessa tre i serie istället för parallellt vilket ger 3*2.4Ohm=7.8 Ohm, vilket är ok för motronicen men gör spridarna "långsamma" vilket påverkar flödet per tidsenhet. Alternativt kör man med något slags annat insprut som tål lågohmiga spridare och kör dessa sekventiellt. |
|
|
ok tack, nu blev jag rätt mycket klokare. Men då sattsar jag på att köpa 380cc från M5 istället, för dom är väl högohm? mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.