|
|
|
|---|---|
|
Ett par saker jag saknar som hade varit underbart om det gick att fixa. Alla tips tas emot tacksamt. 1. Farthållaren måste aktiveras med ett extra knapptryck efter varje gång man stängt ner bilen, känns extremt onödigt och finns inte på E34:an jag har. går detta att eliminera? 2. Regnsensorn måste aktiveras om igen varje gång bilen stängts ner om jag inte har fel för mig, känns oehört onödigt då jag hade fördragit att den var på hugget som default så att säga. 3. Jag är en sån där som alltid vill ha koll på genomsnittsförbrukningen och knappar alltid fram den på MID:en Går det att få MID:en att visa förbrukningen som default? 4. Sedan man fick en kotte så används bakluckan i stort sett 99% av gångerna jag använder bilen, när jag närmar mig bilen trycker jag på fjärrkanpp 1 för att öppna luckan och fjärrknapp 2 för att öppna bilen, hade varit nice om man kunde göra ett makro så att luckan OCH bilen öppnades med ett knapptryck. 5. farthållaren känns ej lika precis som den i E34:an, verkar som toleranserna är högre och att gången upplevs som ryckigare. Låt säga att jag låser den vid 90km/h då känns det som att bilen köper att den går ner till typ 85 km/h sen drar den på och ibland till och med växlar ner för att kompensera. och så håller den på rätt ofta tycker jag. I E34:an var gången mer jämn precis som att den korrigerade oftare liksom. Någon som känner igen detta och har tips på åtgärder? 6. Att tanka är olustigt då V8:an dricker en del men det som är störigast är att det är svårt att få rätt läge på handtaget utan att påfyllningsskyddet löser ut och man får joxa lite för att fortsätta tankningen, förslag på tips tack. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk | |
|
Tjenixen, kul tråd! Lite kommentarer på dina punkter: 1) Irriterar jag mig också extremt mycket på! Har tänkt att testa det fix som ErikW länkade tilll i "hur koppla ur DSC"-tråden för ett litet tag sedan, men har inte gjort det ännu. Jag hör av mig med resultat. Dessutom tycker jag farthållarindikeringen i kombit är meningslös - jag skulle vilja att lampan tänds när farthållaren verkligen är aktiv, och att den släcks såfort jag avaktiverar den med bromsen eller med 0-knappen i ratten. Men detta skulle kräva SW-ändring, så det har jag inga planer på att göra. 2) Detta har de nog gjort av säkerhetsskäl - om det är vinter och torkarbladen är fastfrusna vill du inte att torkarna skall börja slå förrän rutan värmts upp så de lossar... 3) Tror inte man kan ställa detta någonstans. Jag har också funderat på lite möjligheter att sätta defaults, det var t.ex någon som frågade efter att få monitorn by default off etc. Jag har en liten idé om att kanske bygga en liten mikroprocessorbestyckad (typ PIC/AVR) box för detta och ansluta till I-bussen, som skulle kunna skicka de knappkoder man annars trycker manuellt så att man får lite trevliga default settings. Eftersom jag inte har telefon i min bil, men telefonknppen finns, tänkte jag också att jag skulle kunna använda den som "macroknapp" eller något sådant. Men det är bara en tanke, och semestern börjar lida mot sitt slut så det blir nog inte av... På I-bussen är många, men inte alla, knappar anslutna. t.ex är inte farthållarknapparna det (nästan 100% säker, de är klassade säkerhetskritiska), och jag är osäker på om MID-valknappen är det. 4) God idé, för just ditt behov i din nuvarande livssituation, men om 5 år skulle du kanske hata funktionen om den inte gick att enkelt stänga av :-) Har inte sett någonstans att detta går att ställa som t.ex en car/key option, men man kanske kan tipsa BMW så kanske det komer med i en framtida modell. Om du tillåter så kan jag tipsa låsfunktionsansvarige på Volvo ;-) 5) Jag upplever inte att min farthållare pendlar så mycket som din, den håller sig rätt väl inom någon km/h, men detta är nog starkt motoralternativberoende då detta är SW som sitter i motorstyrningen och samspelar med motoroptimeringen. Däremot tycker jag att den på min kan vara för brutal ibland; säg att jag legat på motorvägen, men fått bromsa in pga att jag hunnit upp en framförvarande bil. Trycker jag då på resume och skall köra om så händer det att min petar ned en växel och accar rätt våldsamt upp till satt hastighet. Detta skulle jag möjligen gilla om lådan låg i sportläget, men i ekonomiläget vill jag ha ett mer behärskat uppträdande. 6) Jag har samma problem, antar det beror på att vinkeln på röret bakom tanklocket är ganska brant så det blir för mycket "flödesmotstånd" för överfyllnadsskyddet(?). Har du provat att vrida tankmunstycket? Jag vrider ca 45grader "bakåt", och då funkar det nästan alltid att tanka till full tank innan skyddet slår ifrån. På min Alfa måste jag förresten hålla handtaget upp-och-ner för att kunna tanka av samma anledning :-) Olustigt? Att tanka en 735 är nog rena fröjden jämfört med att mätta en hungrig V12:a ;-) Mvh. /Kjell |
|
|
tja angående det där med soppaförbrukningen så måste jag berätta att en tur på 105 mil med väldigt lite motorväg, mest små omväxlande vägar samt massor med stadskörning (minst 20 %) slutade på behärskade 0.91 3 pers i bilen och fullt i bagageluckan... Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk |
|
|
Johan, då styrningen för farthållaren som Kjell skriver är en del av motorstyrningsprogramvaran kan det ju vara lönt att åka och få denna uppgraderad till senaste. Kanske att just den version du har i nu har lite krångel med just farthålleriet? Min farthållare har fungerad mycket tillfredsställande under de 4 år jag har haft bilen. Men det kan ju vara så att du har ett mekaniskt problem och att t.ex. vajern mellan farthållarmotorn och gasspjället kärvar. Jag bytte min vajer då den hade gått sönder vid spjällinfästningen, var inte dyrt alls och tog bokstavligen högst en kvart att byta. Mvh Björn |
|
|
Det lutar nog åt att det är något som behöver justeras då man tycker funktionen om något borde förfinats på en 8 år nyare bimmer.. får väl öppna huven då ; ) Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.