AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.804

Surrande ljud

hej, när ja startar bilen och kör iväg så kommer de ett surrande ljud. Samma ljud dyker upp när man vrider av tändningen.. Är det någon slags pump eller liknande? För nu börjar det surrande ljudet låta konstigt... låter typ "trött" o hackig som om den håller på att gå sönder...

tack på förhand
Det är bara fläktautomatsystemet som låter, inget farligt. Har haft samma broblem i 2 bilar. Klart man är orolig, men det håller ett bra tag innan den går sönder.

Topi
var sitter den?? tänkte så ja kan komma åt den o titta till den för den börjar låta konstigare o konstigare
53
31
535 MK3,5
BMW 523i -96
Hej.
Är det högt ljud? Då har vi samma problem. Det kan var den motorn som spänner torkarmen mot rutan på förasidan. Be nån kompis att lyssna vid säkringsdosa när du stänger av efter du har kört. Det är jobbigt att höra på

de hörs rätt högt... och ljudet kommer ifrån förarsidan någonstans... vadå spänner torkar armen mot rutan..??? hur fixar man de? =/
53
31
535 MK3,5
BMW 523i -96
Hej om du går in på denna sida Länk och bläddra dig fram till rätt ändamål så förstår du vad jag menar. Bilder finns.
En ny sådan motor kostar 1250 kr +moms

1. Öppna sidan.
2.Body & interior.
3.Wiper tensioner.
DADAA så är du där sen kan du läsa dig fram hur man gör.

Mvh. kim

ok... men vad har den för funktion... för när ja startar bilen så hörs inte de ljudet förräns ja kommit upp i 20-30km/h o då surrar de ca 2-3 sek och sen blir de tyst tills ja stänger av tändningen... är de samma problem som dig? för en kille sa att de va till fläkten? Surrande ljudet kommer bara ibörjan när ja kör me bilen och när ja stänger av tändningen...

tack på förhand
53
31
535 MK3,5
BMW 523i -96
Jo den spänner ner torkarmen mot rutan ju fortare du kör, så att du kan se vid högre farter över svenska lagen ;-) Det kan även höras om du använder spolningen också det händer ibland på min. Ja det var en del som sa att det kunde vara en motor inne i kupén också, men så tror jag det inte är i detta fallet. Som jag sa innan be en kompis att lyssna vi säkringsdosan och vid den vänstra torkaren så hörs det VÄL efter du har kört en sväng..

Mvh kim

ok, ska ut o kolla de nu och om detta är mitt problem så plockar ja ner plenum täckningen och tar en titt.. följer instruktionerna ifrån länken du skickade =) tack så mycke.. skriver här sen hur de gick

mvh Rolle
Vad är problemet? Den kotorn brukar väsnas ganska mycket, vänta bara tills vi har 20 minusgrader i vinter. Då får ni höra på oväsen ;) Var glad så länge funktionen fungerar. Man ska dock enligt utsago klara sig ypperligt även utan förspänningen av torkarna.

____
Reach the door with a breath and a scream.
"Motorn" ska det stå...

____
Reach the door with a breath and a scream.
Ulke
Innan ni snöar in er på enbart motorn till torkarspännaren.... kolla så att ditt ljud inte härstammar från värmeventilerna, detta tar jag för mera troligt.

Värmeventilerna sitter jämte säkringarna i motorrummet och du hör om det är detta ljud som irriterar dig genom att helt enkelt lyssna på dem när du vrider tändningen av/på eller ändrar temp.vreden...

mvh Ulke
53
31
535 MK3,5
BMW 523i -96
Ulke.
Värmevetilerna hoppar inte igång när du kör i väg 20km/t eller?
När jag använder torkarspolningen så hörs även detta ljud... som vi har diskuterat i föregående text.. Rätta mig OM jag har fel...

Mvh kim

detta ljudet kommer inte när ja kör torkarspolningen.. haha ja fick inte ens loss torkar armen på förarsidan... sitter den på 2 st insex skruvar?? satt som berget fastän dom va släppta... =/
Ulke
Kim

Jag läser inte vad DU skriver att DU haft/har problem med, jag försöker vara behälplig till Trådförfattaren i första hand.
Mitt tips är väldigt lätt att kolla när man har tändningen på och ändrar värmevreden, då surrar det ibland om värmeventilerna och även under körning då de justerar sig.......

Detta är ett vanligt fenomen och många som ej haft/kört bmw innan iakktar detta ljud, vilket f.ö är helt normalt....

mvh Ulke
Ulke
Jag hävdar inte på något sätt att det ÄR dessa ventiler, men det är ju lätt att kolla....

//Ulke

I annat fall har du helt rätt angående förspänningen av torkaren, det står ju på den sidan du länkade till :o)
har varit ute o lyssnat i helgen och ljudet kommer ifrån något nära säkrings boxen.... va tror ni de e?? går de att laga???
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Om ljudet kommer strax efter start och OM ljudet kommer tillbaka precis efter att du slagit av tändningen så ÄR det motorn som spänner torkararmen.

Om du inte står ut med ljudet gå till den eminenta sida som 535 MK 3,5 hänvisade till här ovan.

*BAWORAK*
ska ja montera bort den? eller bara koppla ur kabeln??? kan man inte laga/smörja upp den på något sätt??

mvh Rolle
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
rolle83> Ursäkta frågan, men är du läskunnig? På den länkade sidan står ju allt, hur du monterar bort den, hur du om den fungerar kan laga/smörja upp den eller alternativt koppla ur den. Sedan får du ju själv bestämma hur du vill göra eller hur?

*BAWORAK*
ok, tack =) skummade bara igenom sidan snabbt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.