|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Känslan av premium är inte mycket värt tycker jag. Om nu Lexus bjuder på bilar om håller bättre, en organisation som ger bättre service och högre prestige känns premiumkänslan i en BMW 5-serie inte så viktigt. | |
Paap Reeder |
... alltså frågan kvarstår: varför måste man rita av en MB? ... eller BMW??? Vet inget om Lexus och håller för troligt som ni säger att allt är bättre än MB och BMW men varför måste man kopiera? Har förstått att det tydligen rör sig om en produkt från Toyota. Det förklarar kopieringen i s f ty en annan Toyotamodell är en exakt kopia av E36:an ... bakifrån i a f. Gissar att MB´s bakljus passar "bolt on" på Lexusen. Hur kul är sånt ... 1-10? MVH /// Paap R (Glömde förresten ett L i ett tidiagre inlägg ... här kommer det.. = L) |
Paap Reeder |
.... ardberg. Fanns lexus på 80-talet? Häng inte upp er på MINA gamla Bimmers i detta principresonemang om kopior. Här snackar vi sprillans nya grejor. Min M535:a -86 skall jämföras med en volvo 345 GL eller en saab 99. ... vaddå skillnad i prestanda, kvalitet, vägkänsla m.m + status? MVH /// Paap R |
|
Nej, Lexus fanns inte på 80-talet. Toyotor därifrån tycks bara ha rost som hinder för att aldrig dö. Anledningen för att bilarna jag nämde är med på min lista är dessa :Scorpio är en usel bil som dessutom raggare gillare, MB och BMW: endast ägare nr 1-3 la ner det som krävs, det är allt för dyrt att köpa riktiga delar till dessa. Majoriteten av dessa som man ser är inte fina, milt sagt. |
|
|
"Min M535:a -86 skall jämföras med en volvo 345 GL eller en saab 99. ... vaddå skillnad i prestanda, kvalitet, vägkänsla m.m + status?" Hm..... Jo det kænns ju vældigt logiskt att jæmføra en BMW från toppsegmentet i modellfloran, med modeller från bottenskiktet från någon annan tillverkare. Blir det en øveraskning att en 345 GL kænns en smula mindre exklusiv och spænstig æn en M535...?? Mer læmpliga jæmførelseobjekt hade kanske varit 900 T16 175 Hk som bør kunnat ge en 535 en bra match i rena prestanda, och æven om dne inte var riktigt lika førnæm i kænslan så var den i alla fall skyhøgt øver en 345 GL i kajutan. Men, visst kan man jæmføra som man behagar, då kan man ju vælja "motstånd" efter mod. Dr Tinnitus |
|
|
Vilken Toyota ser ut som en E36? Jag tycker ju då som sagt inte att Lexus är SÅ himla lik MB. Visst finns det gemensamma drag men det finns inte så jäkla många sätt som man kan designa en stor kalssisk lyxbil på. Har ni tittat på mina bilder? Lexus har tex inte Mercedes smutsavvisande baklampor osv. Jag är personligen förvånad över att någon tar fel på dessa två bilar. |
|
|
kolla på en 97:as corollabak (halvkombi) jämte en compactbak (E36) tycker det finns likheter mellan de 2 bakarna ___ Mvh Patrik N. |
|
andha45 |
I mina ögon har Lexus GS 300 alltid haft en egen design. Jag kan inte se att den är en kopia av något annat. Däremot är det enkelt att hålla med om att LS 430 är mycket lik dinosaurie-S-klassen W140. |
|
Toyota Avensis första generationens sedan liknar E36 bakifrån. BMW 5ser E61 liknar Avensis (samma som ovan) kombi bakifrån. |
|
Paap Reeder |
...sneglar just nu litet parallellt på Gudfadern II... ... he, he en sak är säker: ... hade ngn annan maffiafamlij presenterat en bil typ ?? .... som en kopia av ett annat redan inarbetat märke .... hade vederbörande fått skott i pannan mellan bilsalongen och VIP- logen innan bilderna på modellen hunnit ut till pressreleasen. Säkert som en mantelrörelse! MVH /// Paap R |
|
SÅ himla lika är de ju faktiskt inte, Lexusen har ju tex inte MB:s smutsribbor. Dessutom kan man ju åka dit för renomesnyltning, vilket inte verkar ha hänt i detta fall. |
|
|
Paap Reeder: Om du tycker att Lexus härmat MB så borde du nog titta närmare på Kia Opirus: Länk Delar av inredningen Länk är i stortsett kopierat från Mercedes S-Class W211, bakdelen av bilen är taget från Lincoln Town Car. Originalet: Länk PS. Har kört Opirus, jäkligt skön men undermotoriserad... mvh don_salvatore87 |
|
Paap Reeder |
... suck, suck. Kia! Dessutom består den visst till 95% av återvinningsmaterial. Tänk om länstyrelsens körkortsenhet som straff för + 55 kmh på motorväg skulle ge en att välja mellan att byta till en dylik Kia eller vara utan kk i 2 mån. ... för mig är det klockrent = jag cyklar till jobbet. MVH /// Paap R |
|
Hur mycket återvinningsmaterial är det på en BMW då? Det är ju helt underbart om bilen bygger på återvunna medel, snacka om milövänligt ... Det finns ju inga skäl till att återvunna material skulle vara sämre än "nya" ... Och Kia:n ser ju mer ut som en Jaguar S-typte tycker jag ... |
|
|
Jag minns ett gammalt test när Lexus LS400 utklassade e32 740i, testlaget var synnerligen imponerade av Lexusen vill jag minnas. Om man känner sig tvungen välja en sämre bil (fast med högre status) framför en bättre så är det inte bilen det är fel på. Flåklypa |
|
|
Flåklypa; 735iA var det mot Lexusen, två år gammal till och med! Dock fanns det punkter som BMW:n var bättre än LS400:an, nämligen körglädje, dessutom har Lexusen mycket bättre andra handvärde, så som beg, är valet inte lika självklart. Lexus bygger bra bilar, om dom bara satsade på versioner jag gillar, hade jag nog haft en, har kört IS200-99, RX300-04 och GS430-05, av dom är det bara GS som jag kan tänka mig, IS var rolig, men svag och med vidrig instrumentering, RX når inte upp till X5, däremot tycker jag att den är bättre än Volvo XC90 och VW Touareg. GS hade jag valt långt före E60, trots att manuellväxellåda saknas, en fin modell, som tyvärr saknar det lilla extra, som väcker känslorna, som i den prisklassen hade jag i stället köpt en Audi S4. LS har alltid sneglat på MB i designen, men det är det många andra som gör, runt 95-96, så hade Peugeot 605, Volvo S90 och Lexus LS400 sällsynt MB liknande fälgar, det är många som kopierar, på gott och ont. Mvh Stephan |
|
|
Dessutom är ju Lexus ett imponerande märke om man ser till tekniken, visst har BMW sitt I-drive och Audi sin Quattro men de har ju sin hybrid-jeep, hur läckert är inte det? Nu är det ju förstås Toyota som ligger bakom allt de där, men ändå! Skitläckert... |
|
|
Stephan. Det stämmer, 735iA var det men bägge var väl fabriksnya? Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Snarare än att man väljer en "sämre" bil för prestigen handlar det väl om att folk värdesätter olika egenskaper olika mycket. Särskilt när det gäller två ungefär likvärdiga bilar kan man inte objektivt definiera den ena som sämre eller bättre. I min erfarenhet gäller att man inte väljer en Lexus om man värderar körglädjen högt. För att t ex jämföra E60 och GS som Stephan735i gör, jag skulle aldrig köpa en E60 på grund av utseendet men skulle ändå välja den hellre än en GS på grund av körkänslan. Den GS300 jag provade kändes seg, interiören var plastig och pekskärmen urusel. Då är E60:ans alerthet, nonsensbefriade instrumentbräda och (eugh!) iDrive (/eugh!) att föredra, enligt mitt sätt att se på saken. |
|
|
W2k. Visst kan det vara så att man värderar vissa egenskaper mer än andra och därför väljer sin bil efter det. Däremot tror jag inte att trådskaparen valde sin 7-serie istället för en Lexus just för körglädjens skull. Jag gissar att det uteslutande handlar om prestige och då är BMW det bättre valet, även om bilen enligt T.V är sämre på de flesta punkter. Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.