AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.638

Lexus 400 vs MB?

Sida 1 av 4
Paap Reeder
Hustru och jag cruisade i dag i 750:ian en liten stund bakom en MB ... trodde vi ...... och diskuterade positivt designen på de nya MB:na (... tidigare MB har ju sett ut out of date redan när dom lämnade bandet ...) ... tills vi upptäckte att det tydligen var en Lexus 400 vi satt och bedömde bakifrån ???!!!.

Vi var överens .... hur kan man bara rita av en konkurent ... rakt av s a s och vem köper dessa bilar?

Svar: dom som absolut vill ha en MB men banken vägrar att låna ut de sista 300 Kkr!
(Själv skulle jag ju hellre åka rullator än att visa upp mig för grannarna i en Lexus 400 - nickt war?!)

MVH /// Paap R
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vilken Lexus exakt pratar du om? Billigaste GS 430 kostar från 569.000, eller 646.000 för executive versionen.
Instämmer med Acey, mercedes i samma storlek är iregel billigare än lexus. Med all rätt då kvaliten är BETYDLIGT bättre på Toyotan.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
li
1.959
liste
535i -89
Det måste vara LS 430 Paap menar. Det är den enda som ser ut (lite) som en Merca. 771.700 kronor börjar den på. :)
Som sagt... Det är inte det minsta "lågbudget" över Lexus, snarare tvärt om. De kostar en bra slant men är å andra sidan riktigt trevliga bilar också, än om vissa modeller är lite småtråkiga (LS och SC). Men nya GS- och RX-serierna är bara såå läckra!!!

//Chrille
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Själv skulle jag ju hellre åka GS300 än rullator :)

Micke K. Länk
Jag gillar verkligen Lexus bilar och skulle heller köra en sådan än både valfri ny BMW och valfri ny MB. Superbekväma (säkert tystare än sjuan), men framför allt går de inte sönder. Tänk er en sådan bil då BMW och MB dras med elektronikstrul till tusen i sina dyrare bilar.

Skulle jag köpa en bil för 800tkr som efter ett halvår började strula och varna för fel som inte finns skulle jag slå den sönder och samman, men det händer inte i en Lexus.

Dessutom bjuder de på trevliga handlare och superb service.

Jag tycker inte att Paap Reeder ska göra sig fånig äver Lexusägare. Jag skulle aldrig vilja bli sett i en gammal BMW-sjua, men jag hoppar inte på honom för det. Vad är 750? En bil för de som inte fick låna de där sista 800.000 till en nya BMW sjua?

Jag tror inte att någon som kör en Lexus önskar att det var en MB eller BMW, lika lite som jag önskar att min bil var det.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag skulle vilja prova en dyrare Lexus, men handlarna har inte precis rader av demobilar. Särskilt inte de för över 500 000. Men jag har kört IS200 och den var visserligen väldigt fin, men groteskt undermotoriserad. Prisdifferensen till IS300 är enorm, över 100 000 kr extra bara för en något större motor om jag inte minns fel?

Märket Lexus har i min bok ännu inte bevisat att de har något att komma med jämfört med BMW, MB mfl. De behöver marknadsföra sig bättre och bjussa lite på sina dyrare modeller, kanske t o m introducera en modell som ligger i samma pris OCH prestandaklass som BMW 3-serie/MB C-kl så att man har något att direkt jämföra med?

Jabbal, 750 finns både som gammal (E32, E38) och ny (E65) sju-serie om du inte visste det. Och man köper givetvis en gammal eftersom den nya är så fruktansvärt ful :)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Bra service hos handlarna, fantastisk kvalitet, men bilarna är lika spännande som att dricka ett glas minimjölk...

Don't dream it, drive it
Paap Reeder
... nog tyckte jag att det stod 400 på luckan. ..men kan ha stått 430 också ... vi var ju lite muntra just i omkörningsögonblicket ..

..... sedan såg man den i backspegeln ... och då förstod man kristallklart att den uppförstorade hoyunday-stuket på grillen (.. munnen av upp-och-nedvänd död fisk..) helt klart premierar rullatoralternativet.

MVH /// Paap R

Har sagts förr; Lexus är världens bästa bil för de som är totalt ointresserad av att köra bil :)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Jabbal - klockrent inlägg! Stor humor när ägare av 15 år gamla bilar klagar på nya. :D

Because it’s on the Internet, it has to be true!
Apropos lexus och service. Har en bekant som söp bort sina lexusbilnycklar på gotland. Ringer upp lexus och förklarar läget, varpå dom bokar flygbiljett så han kan komma och hämta nya nycklar. Allt gratis om jag uppfattade det hela korrekt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Servicen är suverän, jag var inne och provkörde rn RX300 (jag hade fyllt i något intresseformulär och blev uppringd). Jag sa när jag var där att biltypen egentligen inte intresserade mig. Okej, jag vill bara att du ger familjen lexus en chans. Kort genomgång av Lexus-filosofin, genomgång av alla inställningar av bilen. Nytvättad, nytankad demobil, ut och kör. Okej, RX300 är inte marknadens bästa suv, och lite till åren. Men servicen var first class, absolut. Dessutom kommer Lexus med ett par mer sportiga modeller snart, och jag var varmt välkommen tillbaka då.

"Stor humor när ägare av 15 år gamla bilar klagar på nya"

Konstigt resonemang.
Paap Reeder
... är bara sååå alergisk mot allt kopierande och allt efterapande.

När dom nu tydligen är så otroliga .... varför kan dom då inte rita en egen design ... utan måste kopiera ??
För mig helt otroligt.

... eller vill dom spela katt bland hermelinerna? Är det affärsidén?
Att sedan tydligen även ta mer betalt för kopian än originalet .... lyfter ju inte precis köparens status.

Vad finns det annars för motiv att rita av en MB? ... eller BMW med för den delen??

Skulle Königsberg ritat av nån honda SX eller dylikt när han tog fram "sin" bil. Tror inte det.

Även om en kopia av min 750 vid namn prexulius xlr Turbo special skulle klara 0-100 på 1,2 - kosta 120 Kkr - och klara 3 g i brommarondellen - och alltid ge blank bild i fartkameror .... så väljer jag ändå rullatorn.
(Det enda som verkar vara egendesignat verkar vara grillen .... men den borde man väl egentligen köra maskeringstape på ... men dom tänkte väl att hela MB´n kan vi väl inte rita av utan vi fixar en egen grill ... så blev det som det blev!)

... jag häller inte heller billigt rödtjut i flaskor av Marquis de Grinon och deltar i gatufesterna hemma på gatan ....

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... har nu hetsat upp mig så till den milda grad över alla kopior att jag påstår att strax under en grå volvo 345 med takräcke i 4-kantprofil från Micro på statusskalan ... ligger en MB kopia ... typ Lexus.

Sedan kommer inget på en lång stund ........

MVH /// Paap R
Jag förstår inte vad du har emot köparen?

Som jag skrev, han kanske vill ha en MB med räds deras problem, han kanske inte har "råd" att hålla sig med en bil som inte alltid startar. Då köper han en Lexus. ett bra val tycker jag.

Och visst har de gemensamma drag men så himla lika är de ju inte;

Länk

Länk
"... är bara sååå alergisk mot allt kopierande och allt efterapande" -Paap Reeder

Du har inte tagit en koll på nya 3-seriens bakparti? Det luktar Korea lång väg. =)
Är lite allergisk mot statussnack, tycker att bilens kvaliteter kontra priset är det enda som har betydelse, kopia eller ej. Sedan, i mitt tycke, är väl bilarna längst ner på statusskalan 80-tals Scorpio och lyxmodeller av MB och BMW (även dessa 80-talare). Detta betyder absolut inte att jag inte kan tänka mig att äga någon av dessa.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Nu har jag faktiskt provat en Lexus GS300, i Executiveutförande. Enorma högar av utrustning. Trista köregenskaper. Sportläget i automatlådan verkar inte göra någonting. Jag ställer mig kraftigt frågande till om 0-100 km/h verkligen går på 7.2 sekunder. Trevliga säten men väldigt plastigt överallt ... dessutom skall de ha dryga halvmiljonen för den. Kanske behöver den aldrig repareras, men .. jag står ut med reparationer i utbyte mot premiumkänsla! Tar hellre en Audi A6, Volvo S80 eller BMW 5er.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.