|
|
|
|---|---|
|
När man gasar fult på ettans växel efter ca 3000 varv så börjar det slira rejält, det känns som att motorn tappar kraft och detta är bara när man gassar fullt i ettan. (hur känns det igentigen när koppling slirar) Det konstiga är att det känns inte som att kopplingen är slut, den tar tydigt och slirar aldrig i dom andra växlar, när man kör normalt och gasar lite lagom så är det inga problem. Hur ska man kontroller om kopplingen är slut, eller kan det vara någonting annat? M3 E36 9600mil | |
|
Om motorns varvtal ökar utan att bilens hastighet ökar i samma utsträckning slirar kopplingen. Prova kopplingen genom att köra i ganska låg hastighet på hög växel, 50-70km/h på femman t.ex. Trampa snabbt ner kopplingen och släpp den direkt så den studsar upp igen. Kopplingen ska genast greppa tag igen, slirar den börjar den bli dålig. Slirar kopplingen vid gaspådrag efter att kopplingen är helt uppsläppt börjar den bli riktigt dålig. Bara precis rulla igång bilen på ettan, lägg i tvåan och ge full gas. Orkar inte kopplingen hålla emot där utan börjar slira ska du byta den snarast... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
för att utveckla Jeppes resonemang lite så skall du ju som sagt byta kopplingen snarast om den slirar, det är nämnligen så att när kopplingen slirar så bildas det mycket värme, och kör du runt med en slirande koppling så kan du skada svänghjulet! jag har aldrig själv haft en slirande koppling, dock har min far haft det på en e39 touring han hade för ett tag sen...skulle svänghjulet ta skada borde man ju kunna svarva av ytan lite grann, men det är ändå en utgift som kan undvikas! MVH Johan K |
|
|
ut och kör och ligg på 70-80km/h på femmans växel. ge fullt gaspådrag och stämpla ner kopplingen så bilen varvar upp släpp sedan upp koppligen sticker inte motorn ner i varv direkt när du släppt upp kopplingen så slirar kopplingen Speed limits are for pussies |
|
|
Håller inte riktikgt med Jeppe å Freakputte när det gäller m3 e36. Visst funkar det när man har en rejält slirande koppling men en m3:a med c.a 300 häst märker man bäst i ettan å tvåan. Bytte själv kopplingspaket i min m3 med 12000mil men har kompisar som bytt med c.a 9000-10000mil oxå. Bmwfreaken har alldeles rätt att du skadar svänghjulet med slirande koppling, vilket oxå hände på min..:( men det går att svarva. M3 med 9600mil och misstanke om slirande koppling=byt snarast innan du skadar svänghjulet.. (Be mekanikern kolla noga om svänghjulet är blått=svarva det) |
|
| När min koppling var dålig så slirade den först på de höga växlarna. Tex när jag först märkte av det så började den slira vid 4000varv på 4an. 1an och 2an var aldrig några problem. | |
|
ok... är inte särskilt hemma på m3:or men generellt sett är min förklaring den mest använda.. och kända.. ;) Speed limits are for pussies |
|
|
Har varit och testat kopplingen nu, först testade jag så att jag rullade igång bilen lite lätt i ettan sen så gasade fullt på tvåan inga problem den slirar inte. Sen så provade jag att ligga i ca 60kmh i femman fullt gaspådrag tryckte när kopplingen snabbt så att motorn varvar och släppte direkt men den grepar direkt och motorn sjunker ner i varv. Jaaa va säger ni är det kopplingen eller kan det vara någonting annat, kan det vara ettans växel som strular. Det konstiga är att om kopplingen var slut så borde kopplingspedalen ta högt när man släpper den, så är det inte hos mig utan den tar tidigt och känns bra när man kör normalt, men som sagt vid full gaspådrag i ettan så slirar den rejält. Sen så vad händer om jag skadar svänghjulet, hur påverkar det motorn och drivlina? Att byta koppling på en M3 E36 3.2 är inte biligt, vart rekommenderar ni att bytta kopplingen ska jag göra det hos en BMW värkstad eller en vanlig bilverkstad som är kanske lite biligare, är det kanske möjligt att hitta en icke märkes värkstad som gör jobbet för ca 5-6000 i Örebro-Karlstad område? Vart kan man köpa en koppling som är bättre än original som klarar lite mer än original. |
|
| Vad kostar ett koplingsbyte cirka? | |
| Fick byta koppling på min m5:a å jag beställde en kopplingssats på www.motornord.se å den kostade 3300kr.. sen hade jag en kille som har skruvat i bilar ett antal XX år att sätta in den å slutsumman blev 4000kr. | |
|
På en M5 3.8 kostar kopplingsbyte ca 7500 (Sthlm, ej hos BMW). Man bör dock passa på att byta växellådans packboxar samt även packboxen i motorns bakkant när allt ändå är lätt åtkomligt, då tillkommer ca 1500. Så ca 9000 om man gör det "ordentligt" inkl allt så att säga. Kan säkert bli betydligt billigare om man anlitar en "billig" verkstad, pris uppgiften jag uppger fick jag av Bil&Motorteknik. |
|
|
Min koppling gav sig i helgen. Kollat bara lite på mekonomen hemsida och liknande, Dom har kopplingsatser för cirka 2500-3000:- Sen har du huvudkoplingscylinder och hjälpcylinder måste man skaffa det med? /Oskar |
|
|
Njae.. det tror jag väl inte!!! Köpte bara en kopplingssats på www.motornord.se Behövde inte byta Huvudkoppling eller hjälpcylinder.. men har dom gett sig så finns det väl inget annat alternativ att byta... men kolla vad som ha gett upp för slira det så kan det bara va kopplingen!! för då min koppling gav upp så slira det som fan.. + att det lukta precis som man hade svetsat från motorn.. hade en volvo tidigare å då slutade kopplingen att funka.. pedalen fastnade i intryckt läge å då va det huvudkopplingscylindern som pajjat!!! Fick tom bromsvätska in i kupén vid pedalen. :( Åka in på verkstad å kolla kanske?? |
|
| Det luktade som fan från min. Japp ska in och göra det inte så lätt idag på en söndag. Märker man nån skillnad om det är bara själva lamellerna o det eller om det är huvudkopplingscylindern med. | |
|
Hehe.. men har dom inte öppet på en söndag!!! dålig service :P Då är det nog lamellerna... skulle jag gissa på!! Vet inte om man gör det.. för har bara råkat ut för att huvudkopp. cylindern ha pajjat å då tog ju bromsvätskan slut... men det kan ju va en fråga att ställa till dom som vet mera om sånt!! //Stefan |
|
| japp får hoppas att nån svarar =) för växla kan jag ju göra :) och trycke ner kopplingen :P | |
|
För ha du kvar kopplingsmöjligheten å inget lekage så ska det bara va lamellerna... :) |
|
| okej, läckage har jag inte märkt nåt av, får ut o kolla :) | |
| alla oljor var bra =) luktade mer koppling på högersidan av motorn om man står framifrån. | |
|
Okej.. Det gjorde så för mig med och lamellerna va inte mkt att hurra för så då är det bara att få en tid för byte :) tror dom brukar byta urtrampningslagret oxå när dom lixs är där å grejja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.